Hård priskrig på revisionsmarkedet

Konkurrencen blandt revisorerne er intensiveret. De store virksomheder sender langt oftere revisionsopgaverne i udbud.

KPMG har mistet opgaverne med at revidere regnskaber fra Maersk Line, Falck og NKT. Fold sammen
Læs mere
De store revisionshuse er i gang med en hård kamp om kunderne. De tidligere loyale kunder, der holdt sig til den samme revisor, sender i dag opgaverne i udbud, før de bestemmer sig. Det er især sket, efter at finanskrisen satte øget fokus på omkostningerne i virksomhederne.

Revisionshuset Deloitte har blandt andet vundet opgaven med at revidere regnskaberne for Falck og NKT. Det var en opgave, der tidligere lå hos konkurrenten KPMG.

»Prisen har været et væsentligt element. Vi har vundet Falck og NKT og et par stykker flere. Der har altid været konkurrence, men det nye er, at virksomhederne i højere grad sender revisionsopgaverne i udbud,« siger Henrik Wellejus, partner og leder af revisionen i Deloitte.

Traditionelt har virksomhederne holdt sig til den samme revisor. Men i dag skifter opgaverne mere mellem revisionshusene.

Prisen er afgørende

»Mange af virksomhederne har historisk haft de samme revisionsfirmaer tilknyttet meget længe. Men i dag er der hyppigere udbud blandt de store virksomheder. Kunderne kan have svært ved at differentiere, hvad der egentlig er forskellene på revisionen, og derfor er det ofte prisen, som er afgørende,« siger Henrik Wellejus.

Seniorpartner og administrerende direktør Mogens Nørgaard Mogensen fra PwC siger, at virksomhederne i dag i højere grad gennemgår, hvilken service de får.

»Kunderne er blevet meget professionelle i deres indkøb – herunder også i deres krav til revisor og rådgiver. De kigger på, om de får værdi for pengene. Tidligere skulle der meget til at skifte, men i dag vælger de i højere grad at skifte revisor og rådgiver – hvis de kan se, at de kan få en bedre service andetsteds,« siger han.

Revisorernes brancheorganisation, FSR – danske revisorer, vurderer, at prisen i dag spiller en meget større rolle. Det rammer også indtjeningen i branchen.

Krav om effektivitet

»Virksomhederne bliver selv mødt med krav om effektivitet og må skære ind til benet, så det forventer de også, at revisoren gør. Samtidig er der en klar forventning fra offentligheden om, at revisoren leverer kvalitetsydelser. Derfor er udbudsrunder og krav om »mere for pengene« blevet en del af vilkårene i revisorbranchen. Det har skærpet konkurrencen i branchen kraftigt, og vi ser også, at det påvirker indtjeningen i branchen,« siger Charlotte Jepsen, der er administrerende direktør i FSR – danske revisorer.

Hun siger, at den nye hårdere konkur- rencesituation har fået revisorerne til at tænke på måder at gøre arbejdet mere effektivt.

»Det giver en særlig udfordring for revisorbranchen, hvor faglighed og kvalitet ikke er til diskussion, som betyder, at der over en bred kam i branchen investeres betydeligt i nye teknologiske løsninger for at effektivisere og strømline revisions- og forretningsprocesserne, så branchen kan fastholde den høje standard og kvalitet,« siger Charlotte Jepsen.

Beregninger fra Berlingske Research viser, at de 39 største selskaber i revisionsbranchen i 2012 skabte et afkast i gennemsnit på 5,6 procent mod 6,1 procent for to år siden.

I en analyse fra Økonomisk Ugebrev fra april fremgik det, at det gennemsnitlige revisionshonorar i de 100 største erhvervsvirksomheder blev reduceret med knap fem procent fra 2011 til 2012. Revisionshonoraret ligger typisk på mellem 0,01 og 0,02 procent af omsætningen.