Gyldne tider for headhuntere

Højkonjunktur og lav arbejdsløshed skaber behov for hjælp til rekrutteringen. Headhunterfirmaerne melder om gyldne tider, og denne gang er efterspørgselen langt bredere end tidligere.

De danske virksomheder har aldrig haft så meget brug for professionel hjælp til at finde de rette ledertalenter som nu. En stærk økonomi og lav arbejdsløshed får flere og flere virksomheder til at vende sig mod professionelle headhunterne.

Det er meldingen fra de største aktører i branchen.

»Det er vores bedste år nogensinde, også bedre end under dotcom-boblen. Vi har aldrig nogensinde omsat så meget, som vi gør nu,« siger Jens Howitz, partner i Russell Reynolds.

Meldingen er den samme hos de andre store headhuntere.

»Det er faktisk svært at efterkomme efterspørgslen. Suget fra markedet er stort, og kandidaterne er blevet meget kræsne,« siger Kurt Brusgaard, administrerende direktør fra Ray & Berndtson.

Bredt funderet

Under dotcom-boblen oplevede mange af headhunterne også gyldne tider. Men dengang var det et snævert segment i erhvervslivet, der drev udviklingen, og da boblen brast, røg langt størstedelen af headhunternes forretningsgrundlag med den.

Lyse udsigter

I dag er efterspørgslen langt bredere og udsigterne lysere, lyder meldingen.

»Dengang var det meget teknologiafhængigt, mens det i dag er spredt ud over mange flere brancher. Det giver os et langt sundere grundlag for vores forretning, for det er mindre konjunkturfølsomme og mere solide virksomheder end under dotcom-boblen,« siger Jens Howitz.

Hos Horton International har de næsten fordoblet antallet af medarbejdere til 15-16 fra otte medarbejdere for et år siden på grund af den store efterspørgsel.

»Vi mærker tydeligt, at der er mangel på kompetencer inden for forskellige områder, og det er på tværs af alle brancher. Vi har i det hele taget haft voldsomt meget at se til,« siger Ole Tjørnemark, der er partner i Horton International.

Udviklingen er drevet af en generel stærk økonomi, en lav arbejdsløshed og gode eksportmuligheder.

»Vi mærker, at der satses og etableres nye forretningsområder. Vi rider i øjeblikket på en god økonomi og gode afsætningsmuligheder internationalt,« siger Jens Howitz.

De konjunkturfølsomme headhuntere regner med at udviklingen fortsætter langt ind i 2007.

»I den her branche kan man ikke se for langt ud i fremtiden, men jeg ser ingen tegn på andet end fremskridt,« siger Jens Howitz.

Hos Horton International deler man denne opfattelse. Partner Ole Tjørnemark lægger vægt på, at udviklingen er stærk.

»Det er oppe i så store omdrejninger, at det ikke lige slutter. Men det er klart, det har det med at gå i bølgegang i den her branche, og det ville være naivt at tro, at det bare fortsatte mod himlen,« siger Ole Tjørnemark.