Gucci, Louis Vuitton, Birger Christensen: Coronavirus rammer københavnske luksusbutikker

Flere butikker mærker nu, at der er færre af de købelystne kinesiske turister i byen. Den københavnske detailhandel håber, at situationen omkring coronavirussen forbedrer sig.

 

Aflyste flyafgange fra Kina til Danmark på grund af frygten for coronavirus får antallet af kinesiske turister i København til at tage et dyk. Det kommer til at påvirke de københavnske luksusbutikker, der mister omsætning fra de kinesiske turister.

Det er vurderingen fra butikkerne i Indre By og turistorganisationen VisitDenmark.

Interesseorganisationen KCC, der repræsenterer detail- og erhvervsvirksomheder i Indre By i København, mærker allerede nu kinesernes fravær.

»Vi kommer til at mangle den omsætning, som de kinesiske gæster lægger i vores forretninger. Det er afgjort. Der mangler en del turister i den retning,« siger direktør ved KCC, John Hansen.

Ifølge John Hansen er det særligt mærkevarer som Gucci, Louis Vuitton, Birger Christensen og ure, guld og sølv, der er populære blandt kineserne.

Flemming Bruhn, direktør i VisitDenmark

»Shopping er vigtigt for kineserne, og de bruger gerne mange penge på det. De behøver hverken bo eller spise dyrt, men til gengæld bruger de mange penge på at shoppe.«


Coronavirus kan koste dyrt på luksus

Kineserne er altså købestærke kunder, som er guld værd i butikkerne. Ifølge en opgørelse fra Nets er kineserne de turister, der brugte flest penge i danske specialbutikker. I 2018 var den gennemsnitlige korttransaktion hos en kineser i en dansk butik på 2.464 kr.

Det er til sammenligning seks gange mere, end en turist fra Norge bruger.

Det høje gennemsnitsforbrug betyder, at kineserne spenderer flere penge på luksus end andre turister fra vores nabolande, selv om antallet af turister derfra er langt over antallet af kinesiske turister.

»Shopping er vigtigt for kineserne, og de bruger gerne mange penge på det. De behøver hverken bo eller spise dyrt, men til gengæld bruger de mange penge på at shoppe. Det kan betale sig at købe dyre tasker eller sko i København, da kineserne får varerne uden moms og told,« siger Flemming Bruhn, direktør i VisitDenmark.

Ifølge Flemming Bruhn »betyder kinesiske turister meget for Københavns detailhandel.«

Derfor har mange københavnske butikker kinesere ansat til at hjælpe kinesere med at købe så meget som muligt, og det er hos mange store mærker, påpeger han.

VisitDenmark bakkes op af detailekspert Bruno Christensen, der også ser de kinesiske turister som en markant del af turismen i hovedstaden. Denne udvikling har været støt stigende inden for de seneste år, lyder det.

»Kinesiske turister betyder en større og større del af den turistmæssige omsætning, som bliver lagt i København,« siger Bruno Christensen.

Siden 2009 er antallet af kinesiske turister firedoblet med 235.000 overnatninger i Danmark i 2018.183.000 af dem i København.

En usikker situation

I VisitDenmark er Flemming Bruhn urolig for, hvordan situationen kommer til at udvikle sig de kommende måneder. Ultimativt kan det ramme hele turistsæsonen i København, lyder vurderingen.

»Det er nærmest umuligt at komme ud af Kina og rejse til andre lande. Hvis situationen er overstået inden for de næste to måneder, kan vi stadig have en fornuftig turismesæson. Men det er klart, at hvis situationen når hen i forsommeren, hvor man har de fleste gæster, kan det blive rigtig ærgerligt,« siger han.

Ifølge John Hansen fra KCC er det meget sandsynligt, at situationen vil blive bedre, og at det tabte kan indhentes.

»Jeg er ret overbevist om, at det henter sig selv ind. Det er kun et spørgsmål om, hvornår virussituationen er normal igen, og der begyndes at åbnes op igen. Så er jeg ret sikker på, at handlen kommer tilbage,« siger han.

Lidt under hundrede flyafgange fra SAS er blevet aflyst i februar. Under normale omstændigheder vil der i februar cirka være 14 SAS-afgange mellem de kinesiske storbyer Shanghai og Beijing og Københavns Lufthavn med i alt ca. 3.500 sæder. Men lige nu bliver de pågældende SAS-ruter altså slet ikke fløjet, da de er blevet aflyst som følge af virusudbruddet. AirChina flyver dog stadig en del af sine ugentlige afgange til København.

Ekspert i turisme og lektor på CBS Lise Lyck fortæller, at situationen kan påvirke turismen i hovedstaden »kraftigt«.

Hun påpeger, at der de sidste år været et forsøg på at opdyrke »det kinesiske marked«. Lige nu lægger situationen en dæmper på de ambitioner, påpeger Lise Lyck, der samtidig hæfter sig ved usikkerheden.

»Det skaber usikkerhed, også om fremtiden, når man ikke ved, hvor lang tid det kommer til at vare,« siger hun.

I Wonderful Copenhagen er man opmærksom på situationen og den mindskede rejseaktivitet, men organisationen fremhæver samtidig, at de kinesiske turisters fravær langt fra vælter læsset.

»Den nuværende situation med coronavirus vil naturligvis påvirke rejseaktiviteterne mellem Kina og København, men når vi kigger på, hvordan de kinesiske turister i hovedstaden normalt fordeler sig over hele året, så er antallet typisk lavt her i første kvartal. Men vi følger naturligvis situationen i forhold til kinesiske turister helt tæt,« siger Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen.