Grundfos’ topchef: »Vi er i lommen på Kina«

Kinas monopol på råvarer til grønne teknologier kan i værste fald stoppe europæisk produktion. Grundfos’ topchef støtter, at EU-Kommissionen indleder sag mod Kina i WTO, fordi Kina handler i strid med internationale aftaler.

Honda Insight er en hybridbil, hvor benzinmotoren får lidt ekstra hjælp fra en elmotor. Dermed skulle bilen ifølge producenten være i stand til at køre 22,7 km/l. Normale benzinbiler på samme størrelse klarer omkring 15 km/l. »Samtidig med, at vores hybridbiler bliver mere populære, oplever vi utrolige stigninger i priserne på sjældne jordarter,« siger finansdirektør Fumihiko Ike fra Honda. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mangel på sjældne jordarter kan i løbet af få år føre til, at danskerne får svært ved at købe alt fra lavenergipumper til hybrid- og elbiler og smartphones. Det frygter koncernchef Carsten Bjerg i verdens største pumpekoncern Grundfos.

»Det vil få alvorlige konsekvenser for verden, hvis vi ikke får den vækst i klimarigtige produkter, som verden har brug for,« siger Carsten Bjerg.

Siden slutningen af 2010 er kiloprisen tidoblet på en af verdens vigtigste sjældne jordarter, neodymium, som Grundfos i stigende grad får brug for.

»Problemet er, at Kinas regering styrer og kontrollerer de globale priser fuldstændig og regulerer markedet stramt gennem eksportkvoter og afgifter,« påpeger Carsten Bjerg.

Målet er at trække udenlandske investeringer, virksomheder og mest mulig produktion af færdige grønne produkter til Kina. Konsekvensen kan blive lukning af dele af den grønne europæiske produktion. Det skræk-scenarie advarer såvel Carsten Bjerg, som den europæiske industris organisation, Business Europe, og EU-Kommissionens vicepræsident og kommissær for erhvervsliv og iværksætteri, Antonio Tajani, mod i stærke vendinger.

Priserne på strategisk vigtige råvarer til at fremstille en bred vifte af grønne teknologier de såkaldte sjældne jordarter eller metaller er steget eksplosivt siden 2000. Med mere end 90 procent af verdens produktion af disse industrielle metaller har Kina næsten monopol.

Alvorlige konsekvenser

»Vi ved ikke, hvad det næste kan blive. Hvis Kina blokerer ved at stoppe for al eksport af sjældne jordarter, kan vi i værste fald blive tvunget til at begrænse vores produktion af højeffektive lavenergiapparater kraftigt. Det kan få alvorlige konsekvenser for Grundfos’ salg, hvis vi ikke kan få tilstrækkeligt af den sjældne jordart, neodymium, som er en vigtig råvare for os,« siger Grundfos’ topchef, Carsten Bjerg.

Sjældne jordarter er for alvor kommet på dagsordenen hos EU-Kommissionen i Bruxelles. Business Europe har appelleret til Kommissionen om at lægge sag an mod Kina i verdenshandelsorganisationen WTO, fordi kineserne forhindrer virksomheder uden for Kina i at købe Kinas sjældne metaller. Ifølge iagttagere i Bruxelles afventer EU-Kommissionen en afgørelse i andre WTO-sager mod Kina, hvor EU har anklaget Kina for overtrædelse af WTO-reglerne, før der bliver truffet beslutning om at lægge sag an mod Kina omkring sjældne jordarter.

»Jeg bakker op om, at sagen rejses på højeste sted, altså også at EU-Kommissionen rejser en sag mod Kina i WTO. Vi kan ikke leve med de kinesiske restriktioner. Det er alvorligt, at en stor industrimagt som Kina, som gerne vil fylde meget i verden, opfører sig på den her facon. Virksomheder i Europa er jo fuldstændig i lommen på kineserne, der styrer priser og forsyninger på råvarer. Hvis den slags metoder bliver almindelige, er der mange lande rundt omkring i verden, der kunne ligge og lave afpresning på hinanden. Det vil være et stort tilbageslag i forhold til den verden med fri handel, vi gerne vil have,« siger Grundfos’ topchef.

Kommissionen håber, at der kommer gang i produktion i en række lande: USA har bl.a. genåbnet en mine. Men også i Australien, Canada, Grønland, Rusland, Chile og Brasilien er der mineprojekter, som der arbejdes på at få i gang inden for de næste fire til fem år.