Gatwick er nøglen til Norwegians vækst

Det norske flyselskab har vokset sig for stort til Skandinavien, og med 13 millioner mennesker inden for en times kørsel og fly, der kan nå til fjerne destinationer, bliver London-lufthavnen nøglen til Norwegians vækst i fremtiden.

Bjørn Kjos, som er direktør for lavprisflyselskabet Norwegian, har store forventninger til Gatwick og fortæller, at der vil være et stort fokus på Mumbai og Delhi, hvor mange indere har familie i London. Luftfartsselskabet har siden begyndelsen oplevet en stor fremgang. Foto: Sophia Juliane Lydolph Fold sammen
Læs mere

Det er gået stærkt for Norwegian. I 2002 fløj selskabet fra Oslo til fire norske byer. I dag spænder netværket over 126 destinationer i 38 lande på alle sider af planeten.

Det betyder samtidig, at det er slut med at opfatte Norwegian som et skandinavisk selskab, forklarer grundlægger og adm. direktør Bjørn Kjos.

»Vi opererer i et globalt marked, hvor man skal satse stort, hvis man vil tjene gode penge. Der er Norge og Skandinavien alt, alt for lille. Man skal have adgang til det store opland i byer som London, Los Angeles, Tokyo og New York og de store passagerstrømme, der går mellem dem,« fortæller han i et interview med Berlingske.

Potentialet for vækst er efterhånden udtømt i Skandinavien, og derfor har selskabet i de seneste år åbnet baser i blandt andet Spanien og England. Især Gatwick spiller en nøglerolle, hvis flyselskabets vækstambitioner skal indfries. Der bor omkring 13 millioner mennesker inden for en times kørsel af London-lufthavnen, som nu er forbundet med de omkring 30 millioner mennesker i området omkring Los Angeles. Til sammenligning bor der 22 millioner spredt ud over hele Skandinavien.

»Vi har allerede fordoblet antallet af afgange fra Gatwick til New York og Los Angeles. Vi har købt så mange Dreamlinere (Boeing 787-fly, red.), vi kunne få lov til, men vi har ordrer på flere, og når de kommer, skal vi flyve til nye destinationer med base i Gatwick,« siger Bjørn Kjos.

»Der er næsten uanede muligheder med de fly. Størrelsen gør, at vi kan fylde dem op uden at være afhængige af transferpassagerer, og de kan flyve direkte fra Europa til eksempelvis det vestlige Kina.

Det bliver en omvæltning på langdistanceruterne på samme måde, som Ryanair og EasyJet har været for de korte ruter,« fortsætter han om lavprisselskabets indtog på de transkontinentale ruter.

Forventer begrænset vækst i 2015

Norwegian har i de seneste år haft en voldsom passagervækst på grund af investeringer i nye fly og ruter. Den vækst bliver minimeret næste år, hvor selskabet kun får en enkelt ny Dreamliner, og hvor flere gamle fly skal udfases. Det er ikke så dumt med en pause i væksten, mener senioranalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen.

»De har været uheldige med fly, der ikke har fungeret, som de skulle, men de mange nye langdistanceruter har også vist sig ikke at levere det indtjeningsbidrag, man havde forventet. Priserne har gennemsnitligt været faldende på grund af introduktionspriser på nye ruter, så jeg forventer, at 2015 bliver et år, hvor man rydder op og optimerer forretningen,« siger han.

Indisk potentiale

I første omgang har Norwegian fokus på populære turistmål som Hawaii og Sydafrika, men på sigt er især de kinesiske og indiske storbyer interessante.

»Sidste år rejste 100 millioner kinesere ud og ind af landet. Hvor mange vil det ikke være om fem år? Det bliver den største revolution for turisme siden opfindelsen af kommerciel flyvning. Vi har meget fokus på Mumbai og Delhi, for alle indere har en fætter i Storbritannien,« siger Bjørn Kjos med sit karakteristiske brede smil.