Fupfirmaer skaber flaskehalse for telemarketing

Personalemangel. Mens brancher over hele linjen råber på flere medarbejdere, lægger fupfirmaerne beslag på dyrebar arbejdskraft for telemarketing-branchen og skader samtidig medarbejdernes fremtidige jobmuligheder.

Mens seriøse telemarketing-virksomheder kæmper en hård kamp for at skaffe medarbejdere, ringer telefonerne i de danske virksomheder lystigt videre med en repræsentant fra et fupfirma i den anden ende af røret.

Der findes mange af de såkaldte annoncehajer i telemarketing-branchen. Og hos dem findes der endnu flere medarbejdere, som i stedet kunne bidrage positivt til en hårdt trængt branche.

- I en tid med rekordlav ledighed lægger fupfirmaerne beslag på dyrebar arbejdskraft. I stedet for et seriøst telemarketing-arbejde sidder de ansatte og sælger varm luft, siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark.

Han indrømmer, at en overvejende del af de ansatte i fupfirmaerne er forholdsvis unge og uprøvede i telemarketingbranchen, men understreger også, at deres arbejdskraft alligevel vil blive påskønnet hos mange seriøse virksomheder.

En fup-karriere er værdiløsDer er rigtig mange unge mennesker, som bliver fristet af underholdende arbejdsmiljøer og provisionsløn og lader sig ansætte i et fupfirma. Og en del af dem er faktisk seriøse handelsskolestuderende, der drømmer om en fremtid inden for marketing. Men de skal se at komme videre i teksten, hvis de ikke vil sætte deres fremtidige jobmuligheder over styr.
- Det er nu medarbejderne i fupfirmaerne skal rykke, hvis de vil noget seriøst inden for branchen. For når først ledigheden stiger igen, er et cv fyldt med job fra fupfirmaer tæt ved værdiløst, siger Jens Neustrup Simonsen, der ærgrer sig over, at så mange fupfirmaer har held til at tiltrække de unge i en tid, hvor muligheden for at gøre karriere i den seriøse del af branchen aldrig har været større.
Men problemet er naturligvis også, at fupfirmaerne jo ikke ligefrem skilter med deres bedrageriske forretningsmetoder, og det kan være vanskeligt for de unge selv at gennemskue, om deres arbejdsgiver spiller med åbne eller lukkede kort.