Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Caroline Kirk, Inga Kudzmaite, Anders Dalsgaard Bonnerup, Nikolaj Vitting Hermann og 96 andre unge talenter er med i dette års særudgave af Berlingske Business Magasin, Talent100. Igen i år strømmede det ind med et overvældende antal nomineringer af unge, der har ydet imponerende præstationer på jobbet. De 100 talenter i Talent100-magasinet er således udvalgt i et meget skrapt felt af særdeles kvalificerede indstillinger.
Det er 15. gang, at Berlingske Business Magasin kårer et kuld på 100 unge talenter fra et bredt spektrum af brancher og jobtyper i dansk og internationalt erhvervsliv og i det offentlige.
Erhvervspsykolog Susanne Dalgaard fra Mannaz har i over fem år stået i spidsen for at udvikle og facilitere Berlingskes Talent 100-netværk, og hun kender derfor talenternes karakteristika mere indgående end de fleste.
Når hun skal sammenfatte, hvad der kendetegner et talent, peger hun på flid, kløgt og et præstationsorienteret drive.
Det er de egenskaber, der sender unge på en stejl læringskurve og placerer dem i toppositioner sammenlignet med andre på samme alder. Det er samtidig de egenskaber, der karakteriserer de unge i Talent100.
»Ligegyldigt hvor talenterne sidder, er det nødvendigt, at de har gennemslagskraft og kan få folk til at følge sig. Teknikker og gode råd i kommunikation kan føre dem et stykke ad vejen. Men det handler allermest om at blive bevidst om, hvilke personlige virkemidler det enkelte talent kan sætte i spil – ord som autoritet og autenticitet er nutidens buzzwords. Det drejer sig om at erkende, at det at træde i karakter kan se ret forskelligt ud,« siger hun.
Susanne Dalgaard fremhæver også international erfaring som et fremtrædende træk ved de unge i Talent100. Men hun peger på, at de talenter, der slipper gennem nåleøjet hos Berlingske Business Magasin, er et spejl af tiden. Det betyder blandt andet, at den digitale dagsorden i dag er en helt naturlig del af deres bagage.
»Talenterne er yderst bevidste om, at deres evne til at lede og drive forandringer er central for at få folk med på deres vision og den rejse, de er på med deres virksomheder. Selv om mange af dem allerede har redskaber i værktøjskassen til forandringsledelse, så er det et tema, de ofte sætter på dagsordenen,« siger hun.
Læs portrætter af samtlige 100 talenter herunder: