Forsigtig optimisme i handelssektoren

De seneste to års omsætning har været rimelig stabil i business to business handelssektoren. Og selv om første halvår af 2013 har været svagt faldende i indtjeningen, er virksomhederne optimistiske for sidste halvdel af 2013.

Foto: Katrine Emilie Andersen. virksomhederne har en forventning om, at deres omsætning og indtjening vil være højere i andet halvår af 2013 i forhold til første halvår.
Læs mere
Fold sammen

Handelssektoren har været hårdt ramt under finanskrisen. Forbruget har været faldende, og det er gået hårdt ud over virksomhederne. Der er dog en optimisme at spore. Selvom første halvår af 2013 har været præget af en lille fald i omsætningen i engroshandlen, tror de fleste virksomheder på, at omsætningen vil stige i næste halvår.

DI Handel har foretaget en rundspørge blandt deres medlemmer, hvor de har fået svar fra 133. Halvdelen af virksomhederne har en forventning om, at deres omsætning og indtjening vil være højere i andet halvår af 2013 i forhold til første halvår. Hver tredje virksomhed har en forventning om, at deres omsætning og indtjening ikke vil ændre sig, mens kun en lille andel forventer, at omsætningen vil falde.

Ifølge branchedirektør i DI Handel, Lars William Wesch, er det udtryk for, at virksomhederne endelig ser lysere på fremtiden.

»Det er virksomheder, der har været igennem en lang periode med ringe vækst. Derfor er den forsigtige optimisme et positivt tegn. Det er et teng på, at det går fremad,« siger Lars William Wesch.

Der er dog stadig ikke tegn på, at virksomhederne vil ansætte flere i det kommende halvår. Det skyldes ifølge Lars William Wesch, at virksomhederne stadig er meget forsigtige.

»De blev meget hårdt ramt under krisen. Mange mistede en omsætning på omkring 30 procent. Man oplevede at måtte foretage massive nedskæringer. Det sidder stadig i mange af virksomhederne. Man vil være helt sikker, før man begynder at øge medarbejderstablen igen,« siger Lars William Wesch.

Stigende indtjening fra eksport

Undersøgelsen viser også, at en stigende del af business-to-business handelssektorens indtjening kommer fra eksport. Eksporten er i høj grad til nærmarkederne. Men en mindre del er også begyndt at bevæge sig til USA og Asien.

»Der er grænser for væksten på nærmarkederne. Ligsom i industrien er engroshandlen begyndt at orientere sig mere mod nogle markeder uden for Nordeuropa. Udfordringen er dog stadig, at 70 procent af salget foregår i Danmark,« siger Lars William Wesch.

Han har dog indtryk af, at det generelt går bedre over hele linjen. Lige med undtagelse af dem, der leverer til byggeriet, hvor det stadig står stille.