Forbrugerombudsmand slår hegnspæle om Dong-prisstigninger

Dong Energy må ikke hæve priserne, når de passer dem, mener Forbrugerombudsmanden, der har opsat kriterier.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen. ARKIVFOTO
Læs mere
Fold sammen

Dong Energy har indtil videre haft "næsten ubegrænsede" muligheder for at ændre vilkår og priser på el og naturgas.

Men det er "urimeligt", mener Forbrugerombudsmanden, der derfor sammen med Dong har slået nogle hegnspæle om, under hvilke omstændigheder Dong må sætte prisen op.

Det skriver begge parter i pressemeddelelser.

»Aftaler er bindende, og ændringer kræver som udgangspunkt, at begge parter accepterer ændringen,« skriver Forbrugerombudsmanden

»Det er vores opfattelse, at aftalevilkår, som giver virksomhederne en ubegrænset eller meget vid adgang til at ændre i abonnementsaftalerne, for eksempel pris, gebyrer og lignende, helt eller delvist kan tilsidesættes som urimelige efter aftaleloven, og derfor ikke er bindende for forbrugerne.«

Virksomheder og forbrugere kan dog på forhånd aftale, at virksomheden må ændre i eksempelvis priser og gebyrer uden forbrugerens accept.

Det er her Forbrugerombudsmanden har krævet, at fire kriterier opfyldes, før det sker.

Aftalen må ikke give ubegrænsede muligheder for at ændre aftalen. Det skal stå klart for forbrugeren, hvornår Dong kan hæve prisen. Eventuelle prisændringer skal varsles individuelt til hver forbruger.

Sidst men ikke mindst skal forbrugere have mulighed for at opsige aftalen, når Dong ændrer prisen.