Forbrugerombudsmand jagter banker

Med Bankpakke II fik Forbrugerombudsmanden nye beføjelser over for banker, og dem er han i fuld færd med at udnytte.

Foto: Bjarne Lütchke. Forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Læs mere
Fold sammen
Kunder, der føler sig snydt af deres bank, er kommet et skridt nærmere erstatning, efter at Forbrugerombudsmanden fik mulighed for at gå ind i sagerne med Bankpakke II.

"Vi er blevet sendt ind som en ekstra spiller på banen, så vi kan gå ind og følge op på Finanstilsynets afgørelser om god skik. Der kan vi i modsætning til tilsynet for eksempel kræve tilbagebetaling af uretsmæssigt opkrævede gebyrer, eller vi kan kræve erstatning. Vi får en del henvendelser allerede og nogle sager har vi løst, og andre er vi gået ind i," siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Dagbladet Børsen.

Det er dog kun sager af principiel karakter og ikke enkeltsager, som ombudsmanden tager sig af. For eksempel kan han gå ind i sager, hvor banken vælger ikke at følge en afgørelse fra Pengeinstitutankenævnet, da det er frivilligt for banken, om den vil det.

Fire ekstra medarbejdere
For nylig har Diba Bank tabt en afgørelse i ankenævnet, fordi den har solgt de komplicerede papirer Scandinotes til private. Diba Bank har dog forbeholdt sig retten til ikke at udbetale den erstatning, som ankenævnet ellers har pålagt banken, og det kunne blive en sag for ombudsmanden.

I Bankpakke II blev der afsat 3 millioner kroner til at styrke Forbrugerombudsmandens arbejde med finansielle sager. Der er derfor ansat fire nye medarbejdere, som begynder efter sommerferien.