Forbrugerne tror på sig selv men ikke på Danmark

Forbrugertilliden faldt en smule i februar. Bag tallet står en tro på egen situation men ikke økonomien bredt.

Foto: Erik Refner. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

København: De danske forbrugere er forsat let positive, men de er dog langt fra så optimistiske, som var i foråret 2015. Det viser de seneste tal fra Danmarks Statistik.

Forbrugertilliden landede på 4,0 i februar, en spids lavere end de 4,6, der blev noteret i januar. Et tal over nul betyder et positivt syn på fremtiden. I årene før finanskrisen lå tallet på 15 og i de mørke tider i 2008 på minus 15.

- Bag den uændrede udvikling på overordnet niveau ligger en fortsat tillid hos forbrugerne til en bedre økonomisk situation for familien, men forventning om en ringere udvikling i Danmarks økonomiske situation, skriver Danmarks Statistik.

Tallet er baseret på en række spørgsmål. Her er spørgsmål om folks egen økonomiske situation om et år der, hvor der er kommet de mest positive besvarelser. Men det samme spørgsmål rettet mod Danmark er mere negativt.

Statistikken viser samtidig, at de positive forventninger til privatøkonomien stadigt ikke smitter af på lysten til at købe ting som fjernsyn eller hårde hvidevarer. Her er indikatoren på minus 5,9.

Den har, det spæde økonomiske opsving til trods, ikke været i plus siden finanskrisen.

/ritzau/