Første tronskifte siden 1970erne: Tyskland er ikke længere det største marked for danske virksomheder

I årtier har Tyskland været det største marked for danske virksomheder. Men efter et år med sløv vækst i tysk økonomi skal det største marked for tjenesteydelser og varer produceret af danske virksomheder nu findes på den anden side af Atlanten.

Et Mærsk-containeskib i den nordtyske havneby Hamborg. For første gange siden 1970erne er Tyskland ikke længere det største afsætningsmarked foir danske virksomheder Fold sammen
Læs mere
Foto: Focke Strangmann/EPA/Ritzau Scanpix

For første gang siden 1970erne er Tyskland ikke længere det største marked for tjenesteydelser og varer produceret af danske virksomheder.

I stedet er tronen blevet overtaget af USA, der sidste år brugte 157,6 mia. kroner på at købe ind hos danske virksomheder. I samme periode blev der afsat danske varer og tjenesteydelser for 155,7 mia. kroner i Tyskland.

Det viser nye tal for Danmarks betalingsbalance.

Danske virksomheders salg i USA har været godt hjulpet på vej af et stærkt opsving, der nu har varet i mere end et årti. Samtidig har mange danske virksomheder mærket konsekvenserne af, at mange tyske industrivirksomheder har kæmpet med tynde ordrebøger det seneste år.

»Væksten i Tyskland er lav, så fortsat fremgang på det amerikanske marked kan udbygge USAs føring i 2020,« siger cheføkonom i Dansk Industri Allan Sørensen.

Dansk eksport rykker længere væk

I 1950 gik over 40 procent af den danske eksport til Storbritannien, og da Danmark blev en del af det europæiske fællesskab i 1973 var landet fortsat vores vigtigste samhandelspartner.

Men efterhånden blev Danmark mindre afhængig af Storbritanien. I stedet blev Tyskland det vigtigste marked for eksportorienterede virksomheder.

Samtidig har mange virksomheder bevæget sig længere ud på det store verdensmarked.

Foruden USA har mange danske virksomheder især satset benhårdt på Kina de seneste år, og det vil de formentlig fortsætte med at gøre i de kommende år, forventer Allan Sørensen.

»Kina har 1,4 mia. indbyggere og fortsat høj vækst, så det er formentlig et spørgsmål om kort tid, før Kina overhaler Norge og træder ind blandt vores fem største markeder,« siger han.