Flere huller i vejene

Lavere skatteindtægter tvinger regeringen til at opgive flere af de planlagte investeringer i vejsystemet.

Læs mere
Fold sammen
Få vejspor med en benzinos af biler vil fortsat være hverdag for mange danskere, for regeringen må opgive drømmen om de store brede asfalt-boulevarder. I det hele taget er kassen til vedligeholdelse af vejsystemet næsten tømt.

Danskere, som alligevel tror, de kan få bedre veje er forkælede, og de bør lære at sætte tærring efter næring, fastslår transportminister Lars Barfoed (K) i Dagbladet Børsen.

"Hvis vi tager de projekter, der er ved at b live undersøgt, så koster de tilsammen langt mere end de syv milliarder kroner, som vi har. Derfor er der ikke råd til det hele nu. Det kan ikke nytte, at vi er så forkælede, at vi bare tror, at vi kan bruge pengene uden at tænke på, om pengene er der," siger Lars Barfoed.

Han ser meget gerne, at private investorer går med i vejprojekterne, men understreger, at de ikke får lov til kun at skumme fløden. De skal også tage deres del af den finansielle risiko.

Det er projekter som Femern Bælt-forbindelsen, Metro Cityring i København, et nyt signalsystem til Banedanmark og ekstra jernbanespor København-Ringsted, som har drænet kassen. Regeringen har ellers etableret en infrastrukturfond med 94 milliarder kroner.