Flere danskere siger nej tak til reklamer

Flere og flere danskere gider ikke modtage reklamer med tilbud på mælk og leverpostej. Og derfor siger de nej tak til reklamer.

Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hver måned stiger antallet af postkasser med klistermærket »Reklamer nej tak«. Det skriver 24timer.

Det er særligt indbyggerne i de store byer, der ikke gider at jagte tilbud. Næsten 24 procent modtager i dag ikke reklamer.

Det får dog ikke supermarkedskæderne trykke færre aviser - tværtimod, siger Per Østergaard Jacobsen, der er lektor ved CBS,

Han har gennemført en analyse, der viser, at leverandørerne af dagligvarer betaler supermarkederne syv milliarder kroner om året i såkaldte markedsføringstilskud til tilbudsaviser.

- Supermarkedskæderne trykker flere og større tilbudsaviser. Det er en dyr og gammeldags form for massekommunikation, der ikke rammer, forklarer han.

Ifølge 24timer sparer tilbudsaviserne ikke forbrugerne penge. For de kulørte blade koster, og den pris lægges oven i de varer, der ikke er på tilbud.

Per Østergaard Jacobsen forudser, at det i sidste ende kan betyde lavere priser på dagligvarer, hvis forbrugerne fortsætter med at boykotte tilbudsaviserne. For det kan få supermarkederne til at nedsætte eller droppe de markedsføringstilskud, der i dag holder priserne oppe.

- Det kan på sigt betyde, at systemet med markedsføringstilskud bliver udfordret, hvilket kan give lavere normalpriser - hvis altså kæderne konkurrerer, siger Per Østergaard Jacobsen.

Direktøren for detailhandlens konsulentshus, Icoco, er dog ikke enig i, at færre tilbudsaviser nødvendigvis betyder billigere dagligvarer.

- Det er rigtigt, at presset vil kunne komme, hvis tilbudsaviserne mister deres effekt på kunderne. Men ingen ved, hvad konsekvenserne vil være for priserne, hvis supermarkederne så skal bruge andre metoder, som måske er endnu dyrere, til at slås om kunderne, siger Claus Nykjær.