Flere ansatte binder sig til jobbet

Brugen af konkurrenceklausuler bliver mere almindeligt udbredt, mener flere fagforbund. "Det er ikke klogt af virksomhederne på den lange bane," siger Business Danmark.

Foto: Torben Christensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskere bliver i stigende grad bundet til deres arbejdsplads. Ifølge en ny lønstatistik fra organisationen Business Danmark, der organiserer omkring 30.000 medarbejdere inden for salg og marketing, har der sidste år været en vækst i klausulerne.

Fra 2009 til 2010 er brugen af klausulerne steget med ti procent, således at 6.600 af organisationens medlemmer nu er dækket af en klausul. Det er første gang siden 1999, at Business Danmark har oplevet en vækst i brugen af klausulerne. Også andre fagforbund melder om, at klausulerne bliver brugt til langt flere medarbejdere og på lavere niveauer i virksomhederne.

Business Danmark kritiserer den stigende brug af klausulerne for at »give et fastlåst arbejdsmarked«.

»Det er ikke klogt af virksomhederne på den lange bane. Vi har set en stigning sidste år, da det er nemmere for virksomhederne at tvinge folk til at underskrive konkurrenceklausuler i krisetider,« siger landsformand Jens Neustrup Simonsen.

Også juristernes og økonomernes fagforbund DJØF er kritisk over for den stigende brug af klausuler: »Man har prøvet at mindske brugen af klausulerne. Det er desværre ikke lykkedes,« siger chefkonsulent Helle Venø.


En af landets førende eksperter inden for ansættelsesret Mette Klingsten, advokat og partner i Bech-Bruun, nikker genkendende til den stigende tendens i brugen af klausulerne. »Men de bliver dog brugt med omtanke. Det er også vigtigt for firmaerne, der skal beskytte sig selv,« siger hun.

Både DI og Dansk Erhverv afviser, at tallene fra Business Danmark er retvisende for det samlede arbejdsmarked: »Vi har tværtimod set virksomheder uden klausuler, der har været ved at dreje nøglen om, fordi medarbejdere har taget afgørende viden med sig,« siger underdirektør i Dansk Erhverv Charlotte Vester.