Fast forbindelse flytter tyngdepunkt mod syd

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

(BÅSTAD) Lidt uden for den lille svenske by Båstad cirka 100 kilometer nord for Malmø, ligger hovedkvarteret for

den dansk-svenske virksomhed Lindab, som er børsnoteret i både København og Stockholm.


Lindab omsatte for

3,3 mia. svenske kroner i 1998, og præsterede et pænt overskud på 206 mill. svenske kroner efter skat. Virksomheden

har været inde i en forrygende udvikling siden introduktionen på børserne i både København og Stockholm

som skete i 1991. Det er kun B-aktierne som er noteret i Danmark.


Væksten er fortrinsvis sket uden for Sverige og især

på markederne i Danmark, Tyskland, USA og Østeuropa.


Lindab der primært producerer ventilationskanalsystemer

til miljø- og ventilationsbranchen og profiler i stål til byggebranchen var frem til 1991 en familieejet svensk virksomhed

på OTC-listen. Men da familien ville sælge ud, var byggemarkedet i Sverige nede og ramme bunden, hvilket betyd, at det

først og fremmest var danske investorer som troede på Lindab og som ville investere i virksomheden. Lindab var heller

ikke ukendt i Danmark, hvor der blandt andet er større produktionsanlæg i Haderslev.

Store forventningerSelvom virksomhedens

ekspansion fortrinsvis er sket i udlandet, har Lindab store forventninger til den landfaste forbindelse mellem Danmark og Sverige.


-

Jeg tror, at det erhvervsmæssige tyngdepunkt bliver flyttet fra Stockholm til Øresundsregionen på lang sigt. For

Lindab betyder udviklingen i Øresundsregionen konkret, at det bliver nemmere at få fat i de velkvalificerede medarbejdere

som vi har brug for, fordi der bliver mere forskning og uddannelse i regionen, siger Carl-Gustaf Sonden, administrerende direktør

i Lindab.


Han mener, at den faste forbindelse vil få stor betydning for erhvervslivet i det sydsvenske.


- Den landfaste

forbindelse kan komme til at betyde meget for Sverige. Danskerne har hidtil været fokuseret sydpå, men den nye forbindelse

vil øge samarbejdet på tværs af Sverige og Danmark, siger han.


Han mener iøvrigt, at danskerne har

set lyset før svenskerne og er forud med hensyn til udviklingen af infrastrukturen, som er afgørende for integrationen.


-

Jeg har en følelse af, at danskerne først så lyset, men de sydsvenske virksomheder er nu meget opsatte på

ikke at komme bagefter, siger han.

Øget konkurrenceHan mener, at Øresundsforbindelsen vil føre til øget

konkurrence på begge sider af Øresund, hvor de enkelte virksomheder drager nytte af deres egne konkurrencefordele.


Carl

Gustaf Sonden ser de uens skatteregler som den største hindring for integrationen i Øresundsregionen.


- Skattereglerne

giver problemer. Det kan ikke være rigtigt, at man skaber en situation, hvor økonomiske vilkår afgør, om

man vælger at bo i Sverige eller Danmark.

Dansk-svensk bestyrelsePå trods af, at Lindab opererer på begge sider

af Øresund, og har en bestyrelse sammensat af både svenskere og danskere, har selskabet ikke formuleret en Øresundsstrategi.


-

Vi skal vokse i Østeuropa, USA og på sigt i fjernøsten og er derfor mere fokuseret på strategien i disse

lande. Men vi har en klar fordel i Sverige og Danmark i forhold til konkurrenterne, idet vi er etableret på begge sider af Øresund

med lager og nærhedsservice, siger Carl Gustav Sonden.


Han mener, at det har gavnet virksomheden at have en sammensat bestyrelse fra

Danmark og Sverige, hvilket har gjort Lindab mere internationalt orienteret.


At Lindab er børsnoteret i begge lande, er

ifølge Carl Gustaf Sonden, en mindre fordel. Godt nok er det forbundet med større omkostninger, at være noteret

i begge lande, men det er et plus med hensyn til medarbejderne som har medarbejderaktier, og derfor har lettere ved at følge

aktiernes værdi.