Faldende oliepris giver rygvind til DFDS

De faldende oliepriser luner og skaber flere job hos rederiet DFDS, der til gengæld bliver hårdt ramt af nye svovlregler næste år.

»Ark Germania« er et af DFDS’ nybyggede ro/ro-skibe, som rederiet har fået leveret fra P+S Werften i Stralsund. Foto: Bernd Wuestneck/AFP Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter en periode, hvor DFDS både har måttet forholde sig til en ny økonomisk usikkerhed og strammere svovlregler, kan det danske rederi nu glæde sig over en hjælpende hånd udefra. De seneste måneders kraftige dyk i olieprisen giver nemlig betydelig rygvind til DFDS, der har 25 ruter med i alt 50 fragt- og passagerskibe.

De lavere oliepriser sænker omkostningerne kraftigt for hele transportbranchen, og DFDS kan især mærke prisfaldet i passagerforretningen. Her er DFDS ellers udfordret af nye, internationale svovlregler, der næste år vil øge omkostningerne, så de faldende oliepriser er en tiltrængt hjælp, fortæller finansdirektør Torben Carlsen.»Der er ingen tvivl om, at de kraftige olieprisfald gør en forskel for os og på sigt betyder flere danske job. Til gengæld har de nye svovlregler desværre haft den effekt, at vi har måttet lukke nogle af vores ruter. Heldigvis kan de lavere oliepriser kompensere for en del af effekterne fra de nye svovlregler,« siger han.

Transportbranchen hører blandt de brancher, der for alvor nyder godt af de faldende oliepriser, men de seneste måneders markante prisfald kan mærkes på tværs af mange sektorer. Et dyk i oliepriserne frigør nemlig store beløb til forbrug og investeringer, og hvis oliepriserne holder sig nede på det nuværende niveau de kommende år, vil det ifølge danske topøkonomer skabe mange tusinde nye danske job.

I DFDS fastslår Torben Carlsen, at de lavere olieomkostninger formentlig vil give flere passagerer på populære ruter som København-Oslo, Amsterdam-Newcastle og Calais-Dover.

»Oliepriserne har betydning for aktiviteten i passagertrafikken, og det har derfor også betydning for antallet af job hos os. Det er meget positivt, men de nye svovlregler, der stiller øgede krav til den olie, vi bruger, mudrer billedet lidt,« siger Torben Carlsen.

De nye svolvemissionsregler træder i kraft over hele Nordeuropa fra 2015, og reglerne har allerede fået DFDS til at lukke ruterne Esbjerg-Harwich og annoncere lukning af Le Havre-Portsmouth.

De to ruter er ikke længere rentable med de nye regler, der ifølge Torben Carlsen isoleret set vil øge udgifterne til svovlfattig olie med 40-50 procent.

Mens passagertrafikken vil nyde godt af prisfaldet, er billedet mere komplekst i DFDS’ store fragtforretning med business to business-kunder, der udgør 80 procent af koncernens omsætning.

»Vi har dækket os ind og indgået aftaler med kunderne om, at ændringer i oliepriserne ryger videre til dem. Men de lavere oliepriser skaber jo mere aktivitet i hele samfundet, og det er naturligvis også positivt for fragtforretningen,« siger Torben Carlsen.

Flere analytikere har under alle omstændigheder peget på, at indkøb af bunkerolie bliver markant billigere med lavere oliepriser, og at det formentlig vil kunne aflæses direkte på bundlinjen hos DFDS.

DFDS’ udgangspunkt er skibstransport, men derudover arbejder DFDS også med transportløsninger i Europa med trailere, containere og jernbane. DFDS har ikke noget samlet bud på, hvad olieprisfaldet betyder for koncernens omsætning og indtjening.