Faldende fragtrater til søs presser handlen med udlandet

Overskuddet på betalingsbalancen dykkede 18,6 milliarder kroner i første halvår. Især søtransport trækker ned.

Arkivfoto: Containerhavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: STR

Danmarks regnskab med udlandet viser mindre overskud i første halvår 2016. Det viser opgørelsen over betalingsbalancen fra Danmarks Statistik.

»Overskuddet for det første halvår af 2016 var på 54,4 milliarder kroner, hvilket er 18,6 milliarder kroner lavere end i samme periode i 2015.«

»Det er især en nedgang i overskuddet på tjenestehandlen, der ligger bag denne udvikling«, lyder det fra Danmarks Statistik.

Over halvdelen af faldet i de samlede indtægter skyldes tjenesteeksporten, hvor det især er søtransport, der trækker regnskabet ned.

Ifølge Nils Rønholt, cheføkonom i Jyske Bank, er det især lavere rater på at fragte gods rundt på verdenshavene, der går ud over den danske eksport af tjenester.

»Det såkaldte Baltic Dry index for fragtraterne er lige nu omtrent 40 procent lavere end på samme tidspunkt sidste år. Nettoindtægterne fra søtransport var på 15,8 milliarder kroner i 1. halvdel af 2016 mod 32,6 milliarder kroner i 1. halvdel af 2015.«

»Der er tale om det laveste overskud i de første seks måneder af et år fra søtransport siden 2009. Det opvejer dog billedet lidt, at olieprisen er faldet, hvilket har trukket ned i udgifterne til skibenes brændstof«, skriver Nils Rønholt i en kommentar.

Han tilføjer, at det lavere overskud på betalingsbalancen ikke i sig selv er en katastrofe for dansk økonomi.

»Der er ikke meget beskæftigelse knyttet til søtransport. Men rederivirksomhederne er selvfølgelig ramt af det, og statskassen bliver det også i det omfang, at det bliver færre skattebetalinger«, siger han.

Både Nils Rønholt og Bjørn Tangaa Sillemann, økonom i Danske Bank, fremhæver, at det havde været en bedre nyhed, hvis overskuddet faldt som følge af øget forbrugslyst hos danskerne.

»Der er fortsat tale om et stort overskud på betalingsbalancen. Det skyldes i høj grad, at dansk økonomi ikke kører på fuld damp, og derfor ligger efterspørgslen efter udenlandske varer og tjenester underdrejet«, skriver han i en kommentar.

»Det gælder dels den private efterspørgsel, og dels de danske virksomheders meget begrænsede investeringer, som holder den danske import nede«, lyder det.