Fakturaregler skaber kaos hos små virksomheder

Tusindvis af danske virksomheder risikerer, at de offentlige myndigheder holder betalinger for ydelser og service tilbage på grund af fejl i fakturaerne i det nye år.

Det kan blive resultat af en ny lov om elektroniske fakturaer, der træder i kraft 1. februar næste år.

Ikke mindst de små virksomheder er blevet lullet i søvn af meldinger om, at de kan benytte et såkaldt Læs-Ind bureau, hvis de ikke blev klar til at sende elektroniske fakturaer inden for tidsfristen.

Men nu viser det sig, at Læs Ind-bureauerne ikke kan løse problemerne for de virksomheder, som ikke har forberedt sig i tide.

- Vi kan konstatere, at samtlige virksomheder som handler med det offentlige skal ændre i deres økonomisystemer. Det koster penge, og de opnår ingen fordele. Vi støttede oprindeligt forslaget om de nye fakturaregler, fordi de mindre virksomheder blev holdt skadesløse og ikke blev påført ekstra arbejde. Vi troede, at Læs Ind-ordningen løste problemerne, siger projektleder Thomas Rudolf fra Håndværksrådet.

Ikke sovet i timen

Den nye melding fra Håndværksrådet skyldes et krav fra det offentlige om, at virksomhederne skal påføre fire nye felter i deres fakturaer, for at kunne leve op til lovens krav.

Hidtil har Håndværksrådet og dets brancheorganisationer beroliget medlemsvirksomhederne med henvisning til ordningen med Læs-Ind bureauerne.

Thomas Rudolf afviser, at Håndværksrådet har sovet i timen.

- Da vi tog stilling til forslaget fremgik det ikke, at ændringerne betød at virksomhederne skal oprette fire nye selvstændige linjer i deres fakturarer. Endelig havde vi da en klar forventning om, at Staten havde undersøgt de praktiske konsekvenser for virksomhederne, siger Thomas Rudolf.

Virksomheden SIMI i Farum, der sælger rengøringsmidler til det offentlige, er en af de virksomheder, der har haft problemer inde på livet. Og som bliver forberedt i tide.

- Men vi har talt med mange små virksomheder, som ikke bliver klar til elektronisk faktura næste år. De tror, at de kan klare problemerne ved at bruge et Læs-Ind burea. Men faktum er, at uanset hvad, så skal der ændres i faktura layout, fordi man skal påføre fire nye felter, siger Solveig Brødsgaard fra Farum-virksomheden Simi.

OvergangsperiodeEt Læs-Ind Bureau er en service, hvor virksomheder kan sende den fysiske faktura som efterfølgende bliver indscannet og videresendt til de relevante offentlige myndigheder.

Men virksomhederne kan altså ikke "bare" sende fakturaerne uændret til et Læs-Ind Bureauerne.

Fire nye felter skal påføres fakturaren: EAN-Lokationsnummer, ordrereference, personreference og institutionens interne konteringsnummer.

Håndværksrådet opfordrer Staten til at indføre en overgangsperiode, hvor virksomhederne udelukkende skal påføre et EAN-lokationsnummer, når de nye regler træder i kraft.

- De fleste virksomheder har en ledig linie i fakturaen, så det vil give færre problemer, siger Thomas Rudolf.

Tidligere har Dansk Byggeri opfordret til, at faktura-reglerne blev udskudt.

Ifølge en en bekendtgørelse om elektronisk afregning med offentlige myndigheder fra Finansministeriet, kan myndighederne tilbageholde betalingen til virksomheder, som ikke kan fremsende en elektronisk faktura.

For SIMI har det kostet 15.000 kr. alene at få ændret i faktura-layoutet.