Få styr på firmaets sikkerhedskultur

Konsekvenspædagogik. Hvis virksomhedens kultur omkring sikkerhed skal have en effekt, er det afgørende, at ledelsen signalerer, at sikkerhed tages alvorligt, og at det har konsekvenser, hvis medarbejderne overtræder sikkerhedsreglerne.

Hvis ledelsen ikke efterlader sig andet spor i virksomhedens sikkerhedskultur end ligegyldighed, kan man have nok så mange sikkerhedsorganisationer, sikkerhedsrepræsentanter og sikkerhedsregler.

Det mener regionschef hos arbejdsmiljørådgiveren JoblivDanmark, Jakob Ugelvig Christiansen.

- Ledelsen har et kæmpe ansvar, både moralsk og pædagogisk, for at opbygge en ordentlig sikkerhedskultur på virksomheden. Ofte går lederne ikke klart nok ind og viser, at det ikke er i orden at snyde med sikkerheden, og at det har konsekvenser, hvis man gør det, siger Jakob Ugelvig Christiansen.Han bakkes op af forsker ved det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Johnny Dyhrborg, som opfordrer ledelsen til at gå foran og vise i handling, at sikkerhed kommer i første række. Johnny Dyhrborg har undersøgt sikkerheden i forbindelse med en række større byggeprojekter, blandt andre Øresundsbroen og DR-byen.

- Mine interviews med medarbejdere viser, at de - modsat, hvad man ofte hører - har en stor ansvarsfølelse overfor virksomheden og det projekt, de er i gang med.

Vis at sikkerhed er vigtigBåde Johnny Dyhrborg og Jakob Ugelvig Christiansen opfordrer ledelsen til at komme ud i marken og vise, at sikkerhed er vigtig.

Derudover er det ifølge Jakob Ugelvig Christiansen vigtigt, at ledelsen er konsekvent, hvis reglerne bliver overtrådt, som tilføjer:

- Alt for ofte går ledelsen ikke hårdt nok ind og viser, at sikkerhed betyder noget, og at det har konsekvens for medarbejderne, hvis de overtræder reglerne. Man ved godt, det sker, men griber ikke ind, siger Jakob Ugelvig Christiansen.

Alt efter temperament er der efter hans mening to veje at gå, hvis medarbejdere overtræder sikkerhedsreglerne. Man kan således gøre det til fyringsgrund, eller man kan vælge en løsningsorienteret vej.

- Vælger man at gå i dialog og motivere til, at reglerne overholdes, kræver det, at man indkalder til et møde, så snart man opdager overtrædelser og forsøger at finde ud af, hvad der skal til for at medarbejderen overholder reglerne, for eksempel mere tid, siger Jakob Ugelvig Christiansen.