En lang spurt efter succes

Det danske firma Endomondo, der står bag verdens mest succesrige løbe-app, sender flere af stifterne til USA for at sparke endnu mere fart i iværksætter-eventyret. Med base i USA, skal stifterne jagte investorer og endnu flere brugere - og så skal der snart til at være plus på bundlinjen i det voksende selskab.

Mette Lykke står sammen med to venner bag løbe-app'en Endomono, som i dag har ti millioner brugere. Fold sammen
Læs mere

One kilometer in four minuts, forty-eight seconds.« Den venlige dame i øretelefonerne taler med neutral engelsk accent, men tilstanden i benene er alt andet end neutral. Løberuten i det bakkede Castro-kvarter i San Francisco er ond, og blodet ruller så hurtigt, at det suser i ørerne og sortner for øjnene.

Men er det op ad bakke på løbeturen i San Francisco, så er der anderledes succes for de tre unge danske iværksættere, Christian Birk, Mette Lykke og Jakob Jønck, der har skabt et regulært dansk iværksættereventyr med løbe-app’en fra deres firma Endomondo.

Damen i øret er en vigtig brik i arbejdet på at få stadig flere brugere til at benytte Endomondo. Det er nemlig hende, altså den kunstige stemme, der guider løberne og fortæller om deres tider, der er firmaets stemme over for brugerne.

I dag er der op mod ti millioner brugere af Endomondo verden over, og står det til stifterne, er ti millioner brugere kun begyndelsen.

Faktisk er succesen nu så stor, at selskabet er ved at vokse ud af Danmark. Faktum er, at flere i ledelsen er rykket til USA, hvor Endomondo nu har etableret kontor i bakkede San Francisco - et sted, der kan få sveden til at springe hos selv den mest hærdede løber. USA er det største enkeltmarked for Endomondo, hele 25 pct. af de omkring ti millioner brugere kommer fra USA.

California here I come

»Det er ikke tilfældigt, at det netop er i San Francisco og i Californien, at vi etablerer vort nye kontor. Vi har en overrepræsentation af brugere af vor app i netop Californien, og samtidig giver placeringen os adgang til mange af de mulige partnere og samarbejdspartnere, som vi arbejder med. Ydermere er Silicon Valley, (der ligger syd for San Francisco red.), verdens centrum, når det gælder adgangen til investorer,« siger Mette Lykke, der er den ene af de tre stiftere af Endomondo, og som vi møder tæt på virksomhedens San Francisco-kontor i Castro-kvarteret i den bakkede by.

De tre stiftere forlod i 2008 gode job i konsulentfirmaet McKinsey for at forfølge drømmen om at blive iværksættere. Og siden har det været en lang kamp for at gøre Endo­mondo til en succes. Og det, at succesen ikke er kommet »over night«, er en styrke for firmaet, mener Mette Lykke.

»Vi har arbejdet hårdt for at skabe succesen de sidste fire-fem år. Vi har stået ude ved motionsløb og fortalt om vor app - selv medbragt haveteltet - hvor vi forsøgte at lokke løberne ind, så vi kunne overbevise dem om app’ens fortræffeligheder. Den vilje og den ihærdighed, som alle vore medarbejdere har vist, gør, at vi har en meget fasttømret gruppe ansatte, og det er en vigtig styrke,« siger Mette Lykke.

Endomondo har ikke plus på bundlinjen, men det er heller ikke målet på den korte bane. I første omgang handler det om at få stadig flere brugere af app’en. Det udgør fundamentet for, at selskabet kan begynde at tjene penge på lidt længere sigt.

Lave udgifter

»Vi er billige i drift i forhold til konkurrenterne. Jeg tror, at vi på tre år har brugt lige så mange penge på marketing, som Nike for nylig brugte på marketing af deres løbe-app på tre dage. Vi arbejder intenst på at balancere indtægter og udgifter, men det koster selvfølgelig penge at vokse så hurtigt, som vi gør. Det er derfor, vi har fået flere eksterne investorer ind, og det er derfor, at vi tre stiftere ikke længere har majoriteten af aktierne i Endomondo,« siger Mette Lykke.

Kontoret i San Francisco åbnede i november 2011. Åbningen var kulminationen af en lille drøm, der fik næring, da Endomondo-stifterne var i San Francisco et par år tidligere. Her oplevede man en åbenhed og interesse i forhold til firmaet, som var ekstrem, og det gav lyst til at udleve »the american dream«.

»Vi troede, at vi skulle have udvikling og det hele i San Francisco. Men vi kan tydeligt se, at det aldrig bliver interessant. Efterspørgslen efter dygtige medarbejdere er så massiv i San Francisco-området, at lønningerne er meget høje - måske nærmest det dobbelt af i Danmark. Derfor bevarer vi udviklingsafdelingen i Danmark, hvor vi har et sæt meget dygtige og loyale medarbejdere ansat,« siger Mette Lykke. Men USA bliver, ikke mindst når det gælder investorer og samarbejdspartnere, stadig mere vigtigt for Endomondos fortsatte succes.

Investorerne bor lige rundt om hjørnet

»Vi har mulige investorer lige om hjørnet, og det er meget lettere at tale med dem, når vi er herovre. Samtidig ligger hovedsæderne for mange af de mulige samarbejdspartnere, som vi skal have, også her i området. En af de vigtigste opgaver for os er derfor konstant at arbejde på at etablere og udbygge relationerne til samarbejdspartnere, f.eks. Facebook og Google, som ligger i Palo Alto, og der er det altså lettere, at vi bare kan tage et smut ned og tale med dem, så vi hurtigt får løst eventuelle problemer. Og så skal man ikke underkende, at vi kan lære meget af mange af de andre udbydere af apps, hvor mange jo også ligger her i området. Heldigvis er det sådan, at man taler meget sammen og gerne lærer fra sig, og det er godt for os,« siger Mette Lykke.

Alt er imidlertid ikke bare lige til, blot fordi man åbner kontor i hjertet af app-land - i Silicon Valley. Den erkendelse, er Mette Lykke og kollegerne i Endomondo hurtigt nået frem til.

»Alt er meget dyrt her i området. Der er rift om de gode medarbejdere, og det kan mærkes på lønningerne. Og så kan man også godt mærke, at der er en anden tilgang til arbejde herovre. Der skal arbejdes hårdt for at opnå succes, og vi som danskere skal f.eks. lære, at et nej, ikke altid betyder nej. At man skal være vedholdende og blive ved, hvis man tror på sit projekt. Det er også med til at bringe os videre som firma,« siger Mette Lykke. Der er sket meget for trekløveret bag Endomondo siden starten i 2008. Etableringen skete stort set samtidig med Lehman Brothers kollaps i september 2008. Og den start har sat sit præg på virksomheden og de tre.

Mange advarsler

»Alle sagde til os, at vi ikke skulle tage springet fra faste job og til livet som iværksættere. Men det var det, vi ville, og det er det jo stadigvæk. Men meget er forandret siden også for os, der stiftede firmaet. I dag har vi flere investorer ind over, og det ændrer selvfølgelig beslutningsgangene i firmaet. Vi har været vant til at være vore egne chefer, været vant til at træffe meget hurtige beslutninger. Derfor er det også meget vigtigt, at vi ikke hiver den første, den bedste investor ind i ejerkredsen. Kemi er simpelthen vigtig, hvis vi skal få det til at fungere,« siger Mette Lykke.

Og nye investorer er en del af planen med etableringen i San Francisco.

»Der er mange mulige investorer, som gerne vil tale med os herovre. Det samme gør sig gældende, når det handler om samarbejdspartnere, som er så vigtige for os. Partnerne er med til at sikre, at vi når så langt ud til brugerne som muligt, og der er mange herovre, som vi gerne vil arbejde sammen med,« siger Mette Lykke, der ikke mindst håber, at Endomondo vil kunne balancere på den bølge af sundheds-fokus, som også ruller ind over USA i disse år.

»Vi tror på, at stadig flere folk vil fokusere på deres sundhed. Det er et faktum, at brugen af mobilen gør, at flere får lyst til f.eks. at løbe eller cykle, bl.a. fordi det bliver mere synligt, og fordi de kan sammenligne med kolleger og venner. Det tror jeg vil give os store muligheder fremover,« siger Mette Lykke.

Foreløbig handler det imidlertid om at sikre, at eventyret bliver en endnu bedre fortælling. Og intet tyder på, at opturen er ved at klinge af. Hver dag bringer således omkring 25.000 nye brugere af Endomondos app - uanset om turen så bringer brugeren op eller ned ad bakke.