En iværksætter med store planer

Lige nu ligger verdens største montageskib til havvindmøller i København. Tilblivelsen er historien om en stædig dansk iværksætter.

Det tog Lars Blicher fem år at føre sin vision om verdens største montageskib til havvindmøller ud i livet. Her ses han på skibets helikopterplatform i Københavns Havn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen

De færreste københavnere, der har bevæget sig rundt ved havneområdet de seneste tre dage, har haft vanskeligt ved at overse hende: Det 160 meter lange og 60 meter brede skib med seks ben, der strækker sig 110 meter op i luften. Pacific Orca er verdens største skib til opsætning af havvindmøller, og manden bag er en dansk iværksætter, der med ukuelig vilje skabte skibet fra et kontor i Greve. Lars Blicher er direktør for Swire Blue Ocean, der ejer skibet og i dag er en del af den store globale industrikoncern Swire Group. Men sådan var det ikke i 2006, da Lars Blicher ved en festlig lejlighed stødte på sin granfætter Sigurd med en baggrund i vindmølleindustrien. Han kunne berette, hvordan montageskibe var en flaskehals for opsætningen af havvindmøller, som var ved at tage fart i Nordsøen. På daværende tidspunkt var Lars Blicher selvstændig og havde sin egen IT-virksomhed. Men den karriere stoppede, da han satte sig for at designe og bygge et skib, der var større og bedre end alle andre i offshorebranchen. Og her berører vi en af de egenskaber, som mennesker omkring Lars Blicher fremhæver ved den i dag 48-årige tidligere skibsfører. Han er beslutsom. »Han er i stand til at tage sin idé, holde fast i den og føre den ud i livet. Der er mange mennesker, som får gode ideer, men ikke alle kan udføre dem,« fortæller Rikke V. Stoltz, der er Business Developer i Swire Blue Ocean, og var partner med ham fra 2009. »Han var jo lidt en »man with a plan«, og det fik da nogle til at ryste på hovedet. Han gik rundt helt alene med et skibsprojekt. Man skal dæleme være vedholdende, hvis det skal realiseres,« forklarer Rikke V. Stoltz.

Nej på nej fra bankerne

Udfordringerne var mange tilbage i 2009, erindrer Rikke V. Stoltz, som dog troede så meget på projektet og Lars Blicher, at hun selv skød penge i det. »Han er enorm stabil i modgang. Hans indgangsvinkel er, at hvis der var noget, som ikke sker, så er det fordi, noget bedre skal ske. Det er en sund indstilling at have, når man som os, fik nej efter nej hos bankerne,« siger Rikke V. Stoltz. Peter Høstgaard-Jensen, der er bestyrelsesformand i en lang række virksomheder inden for energisektoren, mødte Lars Blicher, da Peter Høstgaard-Jensen i 2007 tiltrådte som formand for bestyrelsen i det lille selskab. Han beskriver den komplicerede proces, det var at udvikle selskabet. For der blev kæmpet på flere fronter samtidig. Finansieringen kunne ikke realiseres, før kunderne var på plads, og kunderne var nervøse over likviditeten i selskabet. Samtidig var der også krav om at finde et værft, men det er vanskeligt at bestille et skib til over en milliard kroner, uden at vide om kunderne og økonomien var der. »Vi kunne ikke lukke aftaler med kunder, og finansieringen kom ikke på plads af samme grund, og vi begyndte at skylde arkitekterne en del penge. Det krævede en god psyke at holde til det pres,« fortæller Peter Høstgaard-Jensen. Desuden fremhæver han Lars Blichers evne til at netværke. Aftalen med Swire Group blev reelt født ved en julefest, hvor Lars Blicher tilfældigvis fik leveret et visitkort til en af topbosserne i Swire Group. Det blev begyndelsen på et forløb, der i februar 2010 betød, at Swire Group købte Blue Ocean og oprettede et selvstændigt selskab med hovedsæde i Danmark, hvor Lars Blicher i dag er administrende direktør. »Pacific Orca« er første skib fra selskabet. Ved årsskiftet kommer dets søsterskib.