En dansk model for en helt ny økonomi

Foto: KAI PFAFFENBACH. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Det er ikke meget mere end et halvt års tid siden, fagforeningerne var på barrikaderne i et opgør med lavprisselskabet Ryanairs måde at ansætte på. Efter forgæves at have forsøgt sig ad forhandlingens vej, blev der med Lizette Risgaard, der dengang var LO-næstformand, i spidsen, sympatistrejket og blokeret. Til sidst vandt fagbevægelsen over Ryanair i Arbejdsretten.

Umiddelbart ville det være nærliggende at tro, at det samme kan komme til at ske, når det gælder om at få styr på arbejdsforholdene i den hastigt fremvoksende on demand-økonomi, som amerikanerne har døbt fænomenet. Herhjemme kalder de fleste det stadig deleøkonomi, mens fagbevælgelsen kalder det platformsøkonomi.

Uber er da også – ifølge Berlingskes oplysninger – i dele af fagbevægelsen udset til at være om ikke det nye Ryanair, så i hvert fald et symbol på den nye økonomis problematiske side og derfor en virksomhed, som skal bekæmpes.

Men sådan bliver det tilsyneladende ikke, hvis man skal tro Lizette Risgaard. Selv om successen med at kæmpe mod Ryanair var medvirkende til, at hun i oktober blev valgt til formand for LO, er det ikke en konflikt med Uber og de nye on-demand-tjenester, hun sigter efter.

Selv om Lizette Risgaard stadig håber, at en virksomhed som Uber kommer til fornuft og bliver fuldgyldigt og ikke kun associeret medlem af Dansk Industri, så virksomheden kan få en egentlig overenskomst, er hun godt klar over, at dette har lange udsigter. Intet sted i verden har den hurtigt voksende taxaformidlingstjeneste påtaget sig et egentligt arbejdsgiveransvar. Og mange af Uber-chaufførerne er formentlig heller ikke interesserede i at komme ind under mere snærende bånd med en overenskomst.

I stedet er Lizette Risgaard parat til dialog og til at finde løsninger, så Uber og lignende virksomheder finder en plads i Danmark under ordnede forhold – og kun hvis de overholder loven.

LOs forsøg på at omfavne Uber og deleøkonomien i det hele taget kommer samtidig med, at der i Ubers hjemland er en stigende erkendelse af, at det bliver nødvendigt at regulere arbejdsmarkedet omkring deleøkonomien, så eksempelvis Ubers chauffører får et minum af social sikkerhed. I USA kommer det til at ske ad lovgivningens vej, for her har man ikke samme tradition for at inddrage arbejdsmarkedets parter som i Danmark.

Også hos Uber og andre af de nye virksomheder er der en stigende erkendelse af, at man ikke kan operere løsrevet fra det omgivende samfund.

I Danmark satser LO på en dansk model for den nye økonomi gennem dialog med Uber. Om det lykkes, afhænger af, om Ubers topledelse i USA har tillid til, at den danske fagbevægelse er så pragmatisk, som Lizette Risgaard giver udtryk for i Berlingske i dag.Skepsisen over for fagbevægelsen, som i andre lande er langt mere konfliktsøgende, er fortsat stor i on demand-økonomiens hjemby San Fransisco.