Eksportrådet bør satse mere på nye markeder

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Det er fint nok med handelskontor i Silicon Valley, men det er lige så vigtigt, at Danmarks Eksportråd er på forkant

med udviklingen på de nye markeder i øst og i Asien, mener Michael Holm, administrerende direktør for Systematic

Software Engineering.





- Det hører med til virksomhedernes dagligdag, at de selv må følge med i, hvad

der foregår i deres branche, siger Michael Holm, der er direktør i den fremadstormende softwarevirksomhed Systematic

med hjemadresse i Åbyhøj ved Århus.


Michael Holm var blandt oplægsholderne ved Dansk Eksportdag, som

fandt sted for første gang onsdag i Århus.


Han har derfor umiddelbart svært ved at se logikken i, at Danmarks Eksportråd

bruger offentlige penge til at åbne et handelskontor i det amerikanske IT-mekka Silicon Valley.


- Eksportrådet skal

ikke bare følge i hælene på udviklingen. Det er vigtigt at eksportindsatsen er på forkant med begivenhederne.

Eksportrådet burde derfor investere i nogle af de markeder, som de små og mellemstore virksomheder ikke umiddelbart har

lyst til være på, men som vil have et stort potentiale i fremtiden, siger Michael Holm.


Michael Holm fremhæver

markeder som Rusland og Asien, specielt Kina, som rummer store eksportmuligheder ikke mindst indenfor IT- og softwareindustrien.


Systematic,

der blandt andet er specialiseret i at levere software til militærindustrien, har omkring 200 ansatte og en omsætning

på 125 mio. kr.



Ekspansion ja takSystematic-direktørens holdning ligger helt i tråd med en anden af oplægsholderne,

AB Electrolux'' administrerende direktør og koncernchef Michael Treschow, som mener, at det i dag er vigtigere for virksomhederne at

være virtuelt tæt på kunderne end geografisk.


- Tidligere gik de mindre virksomheder typisk ind på nærmarkederne,

når de startede eksport. En svensk virksomhed ville typisk indlede eksport til Danmark og Norge og måske Nordtyskland.

I dag er geografien ikke afgørende. Måske viser det sig, at de to mest oplagte eksportmarkeder for en svensk virksomhed

er Danmark og Kina, siger Michael Treschow.


Ekspansionslyst er ligefrem noget, Electrolux bevist kigger efter, når koncernen

skal finde de rigtige underleverandører, der kan indgå i et tæt partnerskab med koncernen.


- En ekspansiv

strategi, for eksempel et mål om at åbne den næste fabrik i Kina tæller positivt, siger Treschow.









Lær

håndværket

Bestyrelsesformanden for Danmarks Eksportråd, Kjeld Ranum, mener ikke, at handelskontoret i Silicon Valley

er en fejlprioritering.


- Vi skal hjælpe IT-industrien ligeså vel som den gamle industri. Derfor er kontoret i Silicon

Valley godt. Vi skal have fingeren på pulsen, og det kan vi ikke få bedre, end ved at være i Silicon Valley, siger

Kjeld Ranum.


Den helt store indsats fra Eksportrådets side bør dog ligge på det europæiske marked, hvor

omkring 70 pct. af den danske eksport bliver afsat.


- Det er også Eksportrådets opgave at lære nye virksomheder

at eksportere. For at komme i gang med eksport er det utrolig vigtigt, at de kan sælge på nærmarkedet. De skal lære

det hårde håndværk, det er at eksportere, inden de kaster sig ud i de lidt mere eksotiske eventyr - man kan hurtigt

tabe sin formue, hvis man tager til Kina med folk uden eksporterfaring, siger Ranum.


Han understreger dog, at Eksportrådet

og ambassaderne på de nye markeder gør en stor indsats for at følge udviklingen og fremhæver, at Eksportrådets

første to eksportfremstød er gået til Brasilien og Kina. Han indrømmer dog, at kvaliteten af markedsovervågningen

endnu ikke er i top.


- Selvom vi har effektivt fungerende ambassader, er alle personer ikke lige kvalificerede endnu, men der

køre et meget stort kompetenceudviklingsprogram indenfor eksportmedarbejdere i Danmarks Eksportråd og ude omkring på

ambassaderne. Men det er ikke et problem, man løser på et halv eller et helt år, siger Kjeld Ranum.