Efter gigantisk klagegebyr til bilforhandler: Blå støttepartier vil ændre klageregler

Helt absurd. Sådan lyder reaktionen på Christiansborg efter bilforhandler skal betale 84.000 kr. for at klage over Skat. Blå partier vil nu have ændret klagereglerne. S vil kræve redegørelse fra ministeren.

Bilforhandler Michael Randrup har kæmpet med Skat i 9 år. Nu skal han betale 90.000 kr. for at klage over afgørelse fra Skat, som allerede er blevet underkendt. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Sagen om et eksorbitant klagegebyr til en bilforhandler fra Birkerød kan nu medføre en ændring af reglerne for klager over Skat.

Skatteordførere fra de tre blå støttepartier, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative lægger i hvert fald op til et eftersyn af reglerne., mens S vil have en redegørelse fra skatteministeren. Det sker efter Berlingske i dag kan fortælle historien om, at bilforhandler Michael Randrup netop har måtte betale 84.000 kr. for at klage over Skat.

Det beløb, mener Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær, er alt for højt.

»Beløbet lyder voldsomt, og jeg kan godt forstå, at Michael Randrup er blevet rystet over regningen. Når det er samme virksomhed, og det er sammenlignelige sager, er det klart, at man ikke skal have en klageafgift pr. bil eller sag« siger Dennis Flydtkjær og tilføjer:

»Det er vi nødt til at få ændret.«

Det voldsomme klagegebyr til Michael Randrup er en udløber af en årelang strid med Skat om reglerne for værdiansættelse af biler til eksport.

I foråret indbragte Michael Randrup sagen for byretten og kort efter genoplivede Skat en gammel ekstraregning på 949.000 kr.

Skat havde ellers tidligere oplyst Michael Randrup om, at de netop ikke ville indkræve ekstraregningen på de 949.000 kr. med henvisning til »sagens omstændigheder«, da striden mellem Michael Randrup og Skat om eksport af omkring 1000 biler har verseret siden 2009.

Det voldsomme beløb udspringer sig af, at Skat splitter den samlede klagesag. En klagesag pr. bil, som Skat vil indkræve for meget udbetalt eksportgodtgørelse for. Og eftersom hver klage tilskrives et gebyr på 400 kr, må Michael Randrup hoste op med samlede 84.000 kr. i den konkrete sag om 210 biler.

Dennis Flydtkjær fra Dansk Folkeparti mener, at flere klagegebyrer pr. virksomhed kun bør ske, hvis sagerne adskiller sig væsentligt fra hinanden.

»Og det lader ikke til at være tilfældet her.«

Han mener, at et klagegebyr i sig selv er en god idé, så »systemet ikke strander til med grundløse klager,« for det kan give en lang behandlingstid for de klager, der er berettigede.

Socialdemokratiet er enig i, at beløbet lyder voldsomt. Skatteordfører Jesper Petersen vil derfor bede skatteministeren om at kommentere på sagen og desuden komme med en redegørelse for, hvordan den samlede gebyrsum kommer op på 84.000 kr for bilforhandleren.

»Der må kunne findes en måde, hvorpå en klager kan få en en pricipiel afgørelse og få sagen afklaret, uden at man når op på så højt et klagegebyr.«

»Det grundlæggende problem er indviklede regler«

Skatteordfører Joachim B. Olsen siger, at det grundlæggende promblem med de mange skattesager, er de mange komplicerede regler i skattesystemet.

»Der må være stordriftsfordele i en styrelse som Skat, så de kan tage hensyn til, at det er den samme virksomhed, der står bag klagerne.«

Han ønsker derfor, at der skal ryddes op i skattereglerne:

»Det bør være prioritet til 2025-forhandlingerne,« siger han.

K kræver maks-gebyr

Konservativt Folkeparti går endnu længere i sin kritik af det kæmpe klagegebyr til Michael Randrup. Skatteordfører Brian Mikkelsen kaldet det »helt absurd«:

»Det strider mod enhver form for sund fornuft. Det er også retssikkerhedsmæssigt uforsvarligt,« siger han med henvisning til, at staten ikke må være i stand til at stoppe en borger i at klage ved at lægge højt gebyr på klagesagen.

Konservativt Folkepartis skatteordfører, Brian Mikkelsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe.

Brian Mikkelsen opfordrer derfor skatteminister Karsten Lauritzen (V) til at skride ind med det samme.

»Hellere i dag end i morgen, for det er helt absurd det her. Der må ske en ændring af reglerne,« siger han og foreslår helt konkret, at der bør være et maksgebyr for, hvad en klager kan risikere at skulle betale.

Hvad er et rimeligt maks-gebyr?

»Jeg kan læse i artiklen, at man betaler en restsafgift på 2000 kr. hos domstolene. Det kunne være maks-beløbet ved en klagesag ved Skat også. Dermed ikke sagt, at det altid skal koste 2000 kr. Men det et et rimeligt maks-beløb,« siger Brian Mikkelsen.

Henriette Kinnunen, skatteekspert hos public affairs firmaet Grace og tidligere chefjurist i den borgerlige tænketank Cepos, siger, at den politiske intention bag klagegebyret aldrig har været, at det skulle kunne »flå en skatteyder, som det er tilfældet her.«

»Baggrunden for, at man har gebyr på klagesager til Skatteankestyrelsen er at undgå bagatelsager. Det fremgår udtrykkeligt af lovens forarbejder,« siger hun og tilføjer:

»Retssikkerhedsmæssigt er det et åbenlyst problem, at der ikke er sammenhæng mellem Skats fortolkning af reglerne og Folketingets formål med at indføre klagegebyret.«

Henriette Kinnunen påpeger, at folk altid skal have mulighed for at klage.

»Det kan ikke være rigtigt, at bilforhandleren skal betale så meget i en kamp for hans levebrød. Så for mig er det åbenlyst forkert, når Skat fortolker reglerne, som de gør,« siger hun.

Derfor er hun positiv overfor de Konservatives forslag om at indsætte loft over klagegebyret:

»Ingen har interesse i at klagesystemet udvikler sig til en pengemaskine for staten – slet ikke Skat, der kæmper for at få genskabt danskernes tillid efter en række uheldige sager,« siger Henriette Kinnunen.

Skatteankestyrelsen selv ønsker ikke at kommentere sagen men oplyser i en mail til Berlingske, at styrelsen følger den gældende lovgivning - også reglerne om klagegebyr:

»Skatteankestyrelsen kan ikke udtale sig om konkrete sager Generelt er det dog sådan, at hvis der er tvivl om, hvorvidt en mængde sager skal anses for én sag eller mange sager i forhold til reglerne om klagegebyr, så vil selve den vurdering kræve en vis tid – ikke mindst hvis der var tale om flere hundrede sager, der f.eks. skulle sammenlignes som led i denne vurdering. Skatteankestyrelsen vil i så fald i et kvitteringsbrev gøre opmærksom på, hvis der skal korrigeres i indbetalingen af klagegebyret,« skriver Skatteankestyrelsen.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra skatteminister Karsten Lauritzen (V)