DSB kikser på Kystbanen

DSB slås for at beholde kørslen på Kystbanen. Men det kan godt lugte af et kommende nederlag til DSB.

DSB kæmper en hård kamp for at beholde sin togkørsel på Kystbanen, der er sendt i udbud, men det billede, som fremstår lige nu, kunne være bedre. Det skriver morgenavisen dato.

Således måtte DSB betale over en halv million kroner i bonus til Banedanmark sidste år, hvor DSB's tog var skyld i flere forsinkelser end Banedanmarks skinner og gamle signaler.

På landsplan er billedet dog noget anderledes. Her er det Banedanmark, der i det værste år for togkørslen i mange år står for 50 procent af forsinkelserne.

Jernbaneselskaberne tegner sig for 40 procent, og resten skyldes såkaldte eksterne årsager, fremgår det af Banedanmarks medarbejderblad baneavisen.

Det betyder, at når det samlede regnestykke for hele landet gøres op, så skal Banedanmark betale den maksimale bod på fire millioner kroner til DSB.

Hårdest ramt af blandt andet de mange hastighedsnedsættelser var fjerntogstrafikken mellem landsdelene.

Rettidigheden bliver gjort op i procent, og på de lange strækninger lå den lige under 90 procent, hvor det fastsatte mål er knap 95.

»I 2006 var vi virkelig nede at vende. De mange sporproblemer slog bunden ud af systemet,« siger driftsdirektør i Banedanmark, Henrik Jørgensen, til dato.

Køreplanen for togene er derfor blevet ændret på de lange strækninger. Nu tager det længere tid at komme frem, hvilket skal sikre en bedre rettidighed.

Kilde: Dato