Dreamliner truer med at blive screamliner

Er det bare børnesygdomme eller er det mere alvorligt for flyproducenten Boeing? Myndigheder har grounded selskabets højt profilerede Boing 787 Dreamliner, fordi batterierne måske ikke er flyveværdige, og det ryster hele ideen bag det nye superfly.

Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: KYODO

Navnet var valgt med omhu. For flyet kunne ikke bare flyve længere på mindre brændstof, det puslede også om passagererne på en måde, som andre passagerfly ikke gjorde.

Det var flyet, som gjorde det muligt for bl.a. Norwegian at gå ind på det oversøiske marked med flyvninger til USA, og det var flyet, som gjorde, at Boeing endelig kunne se frem til at overhale Airbus i markedsandel.

Men dreamlineren truer nu med at udvikle sig til en screamliner for Boeing.

Natten til i går groundede de amerikanske flymyndigheder således alle Boeing 787 Dreamliner, og det samme gjorde verdens andre myndigheder i løbet af dagen i går. Beslutningen kommer efter to brande i flyets banebrydende og kontroversielle batterier.

Boeing 787 er det første passagerfly, som bruger ion-lithium-batterier, der er den samme type batterier, som man finder i mange smartphones og computere. Og de nuværende problemer kan være en af den slags børnesygdomme, som man ofte finder på nye flytyper.

Airbus A380 og Boeing 777 måtte også i de første måneder flyve gennem en turbulens af dårlig omtale, som med tiden sammen med de tekniske problemer fortog sig, og chefen for Norwegian, der indtil videre har bestilt seks eksemplarer af det nye fly, mener, at det samme er tilfældet her.

»Det er, hvad der sker med nye flytyper,« sagde Bjørn Kjos i går til Wall Street Journal.

»Hvis vi havde oplevet de samme situationer om bord på en kendt flytype som Boeing 737, ville det overhovedet ikke have været omtalt i medierne.«

Bryder nemmere i brand

Norwegian modtager efter planen de første dreamlinere i april og begynder at flyve mellem Oslo og New York i maj og til Bangkok i juni. Senere føjer København sig til langdistancenettet.

Og det er muligt, at Bjørn Kjos har ret, siger eksperter. Problemerne er muligvis ikke-problemer, og Boeing skal blot foretage nogle simple modifikationer. Dreamlineren har trods alt fløjet 1,2 mio. testtimer uden batteriproblemer, understregede Boeing i går. Og det er det bedste scenario for Boeing og for de flyselskaber, der foreløbigt har bestilt 800 eksemplarer af flyene.

Men der er også et mere dystert scenario, og det er følgende:

At ion-lithium-batterier simpelthen ikke er flyveklare endnu.

Boeing valgte batteritypen som både årsag og virkning. Et lithiumbatteri er mere potent end de nikkel-cadmium-batterier, som andre fly bruger, og bliver også hurtigere genopladt, og dermed har dreamlineren batterikraft til at køre nogle systemer elektrisk i stedet for hydraulisk, skriver Spiegel.

Det gælder blandt andet den kompressor, som sørger for ilt i kabinen, og de varmeplader, der sikrer vingerne mod overisning, og det er alt sammen med til at skære ned på flyets vægt og dermed brændstofforbrug. Dreamlineren bruger 20 pct. mindre brændstof end tilsvarende fly, og lithiumbatterier kræver som regel ikke vedligeholdelse.

De nye batterier er dermed en af fundamenterne i designet, men batterierne har imidlertid en alvorlig hage: Hvis de bliver overophedede, bryder de nemmere i brand end andre batterier, og kritikere frygter, at det er præcist, hvad der er sket i de to aktuelle tilfælde.

Voldsom brand i parkeret fly

I det ene tilfælde i sidste uge var en dream-liner parkeret i lufthavnen Boston Logan i USA, og der udbrød brand i nødbatteriet i flyets agterende. Ifølge Boston Globe var branden så kraftig, at de bolte, der fæstner batteriet, smeltede.

Det andet tilfælde ramte ANA Flight 692, et All Nippon-rutefly på vej til Tokio. Pludselig lyste et signal, som indikerede batteriproblemer, og piloterne sagde, at de kunne lugte røg. De landede dreamlineren sikkert i Takamatsu-lufthavnen i det vestlige Japan og evakuerede de 137 passagerer, skriver Reuters.

Brandfolkene konstaterede bagefter, at hovedbatteriet som er foran i flyet var misfarvet og viste tegn på lækage.

Derefter groundede først de japanske og siden de amerikanske myndigheder dreamlineren.

Hvis det således er mere grundlæggende problemer, skal ingeniørerne hos Boeing have tænkehatten på. Det er muligt, at de kan finde enkle løsninger, siger eksperter til New York Times, som f.eks. at kapsle batterierne ind eller overvåge dem nøjere. Men i værste fald må de opgive lithiumbatterierne og gå tilbage til nikkel-cadmium-batterier, og det vil ifølge New York Times fordoble størrelsen og vægten af batterierne. De nuværende lithium-batterier vejer hver 30 kilo.

»Det vil ikke være en simpel operation, men det kan lade sig gøre,« siger flykonsulent Hans Weber til New York Times.

Siden 1991 har der været 132 tilfælde af lithiumbatterier, som brød i brand om bord på fly, ikke fordi de var en del af flykonstruktionen, men fordi de enten var i passagerernes bagage eller i fragten, skriver Spiegel. Og i mindst to tilfælde har branden bredt sig til resten af flyet, nemlig på to UPS-fragtfly i henholdsvis 2006 og 2010.