Discovery køber sig til vækst i Norden

Amerikanske Discovery Communications køber SBS, der bl.a. står bag danske Kanal 4, Kanal 5 og 6eren, for 9,7 mia. kr.

Med amerikanske Discovery Communications som ny ejer får SBS, der i Danmark bl.a. står bag Kanal 4, 5 og 6eren samt The Voice TV, et bredere fodfæste og en stærkere platform for yderligere vækst i Norden. Det vurderer TV-direktør i mediebureauet Carat Mikael Ostenfeld, efter at Discovery i går meddelte, at koncernen køber SBS for 9,7 mia. kr. »Det er positivt for SBS, at det er Discovery og ikke en kapitalfond, der køber koncernen. Nu kommer der en langsigtet ejer, der kan bidrage med et bredere programudbud. Discovery vil alt andet lige stille SBS stærkere på markedet,« siger Mikael Ostenfeld. Handlen blev annonceret efter et længere tilløb, hvor SBS-ejeren – den tyske, kapitalfondsejede TV-koncern ProSiebenSat1 – efter flere forgæves salgsforsøg satte en ny salgsproces i gang dette efterår. Det igangsatte straks spekulationer om, at flere kapitalfonde ville være interesserede i et opkøb, ligesom Discovery Communications længe har været inde i billedet.

Global gigant

Discovery Communications er en global gigant, der i Danmark især er kendt for Discovery Channel, Animal Channel og kvindekanalen TLC. Amerikanerne har længe ønsket en stærkere platform i Skandinavien, og med købet af SBS kommer Discovery til at stå langt stærkere inden for underholdning og sport i Norden. SBS har med en vifte af dramaserier, krimiserier og massevis af underholdningsprogrammer og reportageserier i den lettere genre haft voksende seertal herhjemme. Med lettilgængelige realityprogrammer og reportageserier som Singleliv og De Unge Mødre har Kanal 4 f.eks. tiltrukket mange seere og SBS vundet markedsandele på annoncemarkedet. I samme periode har især TV2 kæmpet med faldende markedsandele på det kommercielle TV-marked, mens fremgangen hos SBS ligeledes kan mærkes hos Viasat. »SBS står med gode kort på hånden for at fortsætte med at vinde markedsandele kommercielt. Discovery bidrager med yderligere kanaler i Norden og er en stabil ejer,« siger Mikael Ostenfeld fra Carat.

Afslag i prisen

Købet af SBS er en videreførelse af en omfattende international ekspansion gennem flere årtier hos Discovery. Samtidig offentliggjorde koncernen også i går, at man har indgået et samarbejde om at transmittere sport med TF1/Eurosport og køber 20 procent af den franskejede sportskanal. SBS Nordic har reelt været til salg i flere år, men ejeren, ProSiebenSat1, måtte opgive et salg ved det forrige forsøg i begyndelsen af 2011. Det langstrakte salgsforløb skyldes angiveligt dels en høj salgspris, dels bekymringerne om lav vækst i Europa. I sidste måned skrev Financial Times, at ProSiebenSat1 håbede på en salgspris på omkring 10,4 mia. kroner, og tidligere har der været spekulationer om et endnu højere prisskilt. Men det vanskelige marked har fået den kapitalfondsejede tyske mediekoncern til at acceptere den lidt lavere salgspris på 9,7 mia. kr. SBS har aktiviteter i både Danmark, Sverige, Norge og Finland.