Digital pung samler alle dine kort på telefonen

Snart er det slut med at fumle efter Dankort, fitnesskort og mønter til bussen i én stor pærevælling, når du stikker hånden i lommen. En ny digital pung gør det nemlig muligt at samle det hele på din smartphone.

Foto: Nets
Læs mere
Fold sammen

En digital pung kan spare dig for en bugnende tegnedreng i baglommen, når Nets’ nye digitale løsning bliver rullet ud på det danske marked og gør det muligt at samle flere forskellige betalings- og medlemskort digitalt på din smartphone.

Nets regner med, at løsningen rammer danske bankkunder sidst på året, hvor det bliver muligt at bruge MasterCard og rene Visa-kort digitalt. På sigt skal flere kort kunne lægges ind i den digitale pung.

Betalingsvirksomheden samarbejder lige nu med de danske banker om at få Dankortet inkluderet i løsningen, når det er blevet digitalt, da det er helt essentielt for, at løsningen skal vinde indpas på det danske marked, hvor Dankortet har været en central del af mange danskeres indkøbsvaner siden 1983.

Ifølge ekspert på betalingsområdet, Henning N. Jensen, fra PlusCON kommer der dog til at gå nogen tid, inden danskerne kan lægge deres elskede Dankort ind på telefonen. I første omgang skal det nemlig rulles ud kontaktløst, hvilket kommer til at ske næste år.

Nets ønsker ikke at kommentere, hvor langt de er i samarbejdet mod at få Dankort med i løsningen, men de forventer at se de første digitale punge på det danske marked i slutningen af året, hvor den altså vil kunne indeholde MasterCard og rene Visa-kort.

Nets oplyser, at beslutningen om at bringe Dankortet ind på mobilen træffes i et fælles samarbejdsforum med bankerne, Dansk Erhverv og Nets, i forlængelse af den kommercielle aftale, som alle parter har indgået om Dankort.Tidligere på ugen meddelte Nets, at de nedlægger 220 job i Norden for at forbedre deres konkurrenceevne.

I den forbindelse udtalte kommunikationschef Søren Winge, at man oplever konkurrence fra nye betalingsmåder fra store spillere som Apple og Google. Derfor er det afgørende for betalingsvirksomheden, at de kommer ind på markedet med de mobile betalingsløsninger.

Dog er det danske marked næppe højeste prioritet for giganterne, da der allerede findes andre løsninger, der er meget stærkt forankrede blandt danskerne, og samtidig er det danske marked relativt lille.

Kommer først til Norge

Den 1. juni bliver det i første omgang muligt for omkring 100.000 norske bankkunder at benytte den nye løsning, der lanceres på det norske marked i syv af Eika Gruppens 75 banker og har fået navnet Eika Safe.

Fra nytår tilbydes appen også for de resterende bankers kunder, og den rammer dermed et potentielt kundegrundlag med en million kunder.

»Det er en rigtig god milepæl for os. Vi er meget glade for den her løsning,« siger Nets’ danske landechef, Susanne Brønnum, ovenpå lanceringen, der foregik på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, i Barcelona, der havde mere end 93.000 deltagere fra over 200 lande.

»Den starter på det norske marked, fordi der var et rigtig stort kundeønske deroppe. Men løsningen har international infrastruktur og kan hurtigt gøres klar til Danmark. I forbindelse med at Dankortet fra efteråret bliver udstedt med en ny kontaktløs funktion, vil forretninger vælge at tilbyde muligheden for at tage imod kontaktløse betalinger. For forretningerne er det samme infrastruktur som den norske mobile tegnebog er baseret på,« siger Susanne Brønnum.

Er der plads til flere?

Man kan spørge sig selv om, om der er plads til endnu en spiller på et marked, hvor MobilePay og Swipp allerede konkurrerer. Men Nets’ Susanne Brønnum mener, at det er en helt naturlig del af udviklingen på markedet, hvor det skal være så hurtigt og nemt for forbrugeren som muligt.

»Det er belejligt, og betalingen går hurtigt. Jeg tror, at folk er klar. Jeg føler, at vi er klar. Der sker rigtig meget på markedet i øjeblikket, og der vil med garanti blive præsenteret flere løsninger på området. Men vi tror på, at den her lancering med vores ballast er lige til højrebenet i forhold til de services, vi allerede leverer,« siger hun.

Henning N. Jensen er enig i, at det er et oplagt tidspunkt at præsentere den nye løsning.

»Det er meget fornuftigt, for det er fremtiden,« siger eksperten, der mener, at der i allerhøjeste grad er plads til en spiller mere på markedet.

Undersøgelser viser, at danskerne er meget knyttede til deres både pung og mobiltelefon, og derfor er det ifølge Susanne Brønnum oplagt at slå de to ting sammen. Hun påpeger også, at teknologien er klar. Derfor er det bare et spørgsmål om at rulle det ud i praksis.

Løsningen kan, som den er nu, inkludere debet- og kreditkort, og senere er det meningen, at den også skal inkludere alt fra fitness-, loyalty- og diverse medlemskort, som mange danskere får flere og flere af i pungen.

Informationsdirektøren i Eika, Sigurd Ulven, siger også, at der bliver mulighed for at lægge bonuskort ind i den digitale løsning, så man kan være sikker på at få sine rabatter.

»Nu lancerer vi denne løsning, og på sigt kommer der mere teknologi. Som jeg ser det, er der ingen begrænsninger for, hvad man kan lægge ind i den, men man skal gå, før man kan løbe,« siger Sigurd Ulven.

Indtil videre kun Samsung

Nets lancerede løsningen sammen med Samsung Electronics Nordic og franske Oberthur Technologies i Barcelona, og indtil videre er den kun tilgængelig med Samsungs nyeste modeller. Den bygger på den såkaldte NFC-teknologi, der gør det muligt at gøre betalingerne kontaktløse.

Den trådløse teknologi er altså den eneste forudsætning for, at du kan kaste dig ud i den kontaktløse betaling. Den foregår ved at lægge telefonen ovenpå terminalen. Derefter trækkes pengene fra den konto, der er sat op som standard på telefonen. Skal der trækkes fra madkontoen i stedet, kan man gå ind og vælge den. Hvis beløbet er under 200 kroner, vil der blive krævet en fircifret kode ved hver femte-sjette betaling, mens man skal taste koden ved alle transaktioner over 200 kroner.

Eikas informationsdirektør oplyser også, at Oberthur, der har udviklet teknologien til Samsung, er i gang med at arbejde med fem andre mobilproducenter om udviklingen.

Skeptisk detailhandel

Ude i butikkerne, hvor løsningen skal bruges i praksis, mødes den med skepsis. Direktør i Dansk Detail, Jens Birkeholm, tror ikke, at det kommer til at have den store betydning i den nærmeste fremtid. Først og fremmest fordi, der mangler telefoner med den indbyggede NFC-teknologi.

»Jeg tror ikke, at det får den store betydning her og nu. Der mangler simpelthen nogle telefoner,« siger direktøren.

Desuden er det helt essentielt, at den nye løsning kommer til at fungere lige så gnidningsfrit, som Dankortet gør allerede, og den skal være mindst lige så hurtig. Ellers spår Jens Birkeholm den ikke mange chancer, for så bliver den et irritationsmoment for brugerne.

Endnu en udfordring er ifølge direktøren, at detailhandelen er meget skeptisk over for eventuelle øgede gebyrer, og det er et område, der er stort fokus på i detailhandelen.

»Detailhandelen synes, det har været dyrt nok. Dankortet er den suverænt billigste betalingsløsning, der findes. Nu må vi vente og se, hvad det kommer til at betyde,« siger Jens Birkeholm, der mener, at folk er tilfredse med de eksisterende løsninger.

Ifølge detail-direktøren skal forbrugerne vænne sig til, at der kommer mange forskellige betalingsløsninger på markedet, og bankerne skal ikke blive overraskede over, at det kommer til at tage lang tid for forbrugerne at vænne sig til den nye løsning.