DI: Toplederne skal gå i offensiven trods handelskrig

Toplederne frygter for den globale økonomi på grund af handelskrigen. Men det er vigtigt, at virksomhederne ikke lader sig skræmme unødigt af handelskrigen, mener Dansk Industri.

Foto: Ben Margot. Deltagerne i Berlingske Business Toplederpanel frygter ikke, at deres egen virksomhed bliver ramt i handelskrigen, men de er nervøse for, at handelskrigen kan bremse opsvinget i den globale økonomi.
Læs mere
Fold sammen

Vi bliver ikke selv ramt af handelskrigen, men den globale økonomi kan få et slag i mellemgulvet. Næsten sådan lyder det fra deltagerne i Berlingske Business Toplederpanel.

Af svarene fra de 144 topledere, der deltager i panelet, kan man se, at de faktiske og bebudede toldsatser har fået halvdelen af toplederne til at sænke deres forventninger til væksten i den globale økonomi. Rundspørgen er foretaget i starten af juni, før hensigterklæringen mellem EU og USA om at arbejde henimod friere handel, men efter USA har pålagt toldsatser på både Kina og EU.

Det er meget naturligt og forståeligt, mener direktør i Dansk Industri, DI, Kent Damsgaard, men hans budskab til virksomhederne er samtidig klart.

Virksomheder skal ikke lade sig skræmme af handelskrigen, men skal i stedet skal gå i offensiven, også selv om handelskrigen kommer på et tidspunkt, hvor den danske eksport har skrantet lidt.

»Virksomhederne skal være opmærksomme på, om handelskrigen kan ramme dem, men de skal blive ved med at være opsøgende på eksportmarkederne og ikke lade sig skræmme unødigt af handelskrigen, siger Kent Damsgaard.

»Virksomhederne må ikke stoppe og trække følehornene til sig, selv om det er gået lidt dårligt for vores eksport i den senere tid,« siger Kent Damsgaard og fremhæver, at trods handelskrig er der gode udsigter for den globale økonomi i den kommende tid.

Bevist til hudløshed

I svarene fra Toplederpanelet kan man se, at topledernes optimisme er faldet lidt, efter at den var rekordhøj tilbage i slutningen af sidste år. Det er dog stadig 58 pct. af toplederne, som er enten optimistiske eller meget optimistiske med hensyn til fremtiden for deres virksomhed.

Analysechef i Dansk Erhverv, Malthe Mikkel Munkøe

»Men først og fremmest er problemet med handelskrigen, at der breder sig en usikkerhed.«


Når det gælder handelskrigen, er det kun tre pct. af toplederne, som svarer, at de har udskudt investeringer på grund af handelskrigen, og kun fem pct. overvejer at gøre det. Handelskrigen har endnu ikke påvirket virksomhedernes lyst til at opdyrke nye eksportmarkeder.

Analysechef i Dansk Erhverv Malthe Mikkel Munkøe er enig med toplederne i, at handelskrigens påvirkning på den globle økonomi er det, der vil være værst for de danske virksomheder.

»Der er ikke mange danske virksomheder, som direkte bliver ramt af øget told på stål, men de bliver ramt indirekte. Virksomhederne kan eksempelvis have samarbejde med andre firmaer, som bliver ramt af tolden. Men først og fremmest er problemet med handelskrigen, at der breder sig en usikkerhed i den globale økonomi,« siger Malthe Mikkel Munkøe.

Topchefen i den danske enzymproducent Novozymes, Peder Holk Nielsen, mener, at det er bevist til hudløshed, at en handelskrig vil gå ud over væksten i den globale økonomi.

»Hele problemstillingen med toldmure er, at det er så nemt at bilde alle ind, at når man sætter en mur op, får man mere egenproduktion, men man glemmer jo at fortælle, at grunden til, at vi ikke har den egenproduktion, er, at det var billigere at producere et andet sted,« siger Peder Holk Nielsen.

»Når man så skal til at producere i hjemmemarkedet, skal de penge jo på bordet. De penge bliver så bare taget fra noget andet,« siger Peder Holk Nielsen.