DI: Derfor er Københavns erhvervsklima for dårligt

Sagsbehandlingen er utilfredsstillende, afgifterne er for høje, og det er for vanskeligt at komme frem i bil. Det er forklaringerne på, at københavnske virksomheder endnu en gang kommer med en hård dom over kommunen i DI's årlige analyse af det kommunale erhvervsklima.

Selv om overborgmester Frank Jensens (S) har store ambitioner om at skabe en erhvervsvenlig storby med en enestående servicekultur, indtager København blot en kedelig placering som nummer 79 ud af 98 kommuner på erhvervsorganisationen DI's liste over kommunernes erhvervsklima. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om overborgmester Frank Jensens (S) har store ambitioner om at skabe en erhvervsvenlig storby med en enestående servicekultur, indtager København blot en kedelig placering som nummer 79 ud af 98 kommuner på erhvervsorganisationen DI's liste over kommunernes erhvervsklima.

DI Hovedstaden anerkender, at Frank Jensen har igangsat flere gode initiativer, men tingene går for langsomt, og der er plads til forbedring, lyder det fra formand for DI Hovedstaden, Søren Larsen.

"København scorer lavt på de fleste områder, selv om kommunen har positive intentioner. Virksomhederne er utilfredse med fremkommeligheden i hovedstaden. Der er også plads til markante forbedringer på skatte- og afgiftsområdet, og dialogen mellem kommunen og erhvervslivet er ikke god nok. Samtidig oplever mange virksomheder fortsat en sagsbehandling, der ikke lever op til kommunens målsætninger," siger Søren Larsen.

Problemerne går igen
Han er glad for, at overborgmester Frank Jensen har rettet fokus på "at gå fra en myndighedskultur til en servicekultur i alle dele af den kommunale forvaltning." Men problemet er, at virksomhederne stadig ikke for alvor oplever store forbedringer.

"Jeg oplever, at der stadig i høj grad er brug for en forandring fra myndighedskultur til en servicekultur,og der er nok brug for at sætte fornyet fokus på området. Fremkommeligheden i bil i København er et andet område, hvor man bør sætte ind med det samme. Det er ikke blevet bedre de seneste år, og det er et problem for rigtig mange virksomheder," siger Søren Larsen, der også er adm. direktør i ingeniørvirksomheden Grontmij.

Berlingske Business har løbende beskrevet overborgmester Frank Jensens store udfordringer med at føre sit store projekt om at gøre København mere erhvervsvenlig ud i livet. I oktober sidste år viste en stor undersøgelse fra Berlingske Research blandt 1.373 københavnske virksomheder, at især utilstrækkelig infrastruktur, dårlig fremkommelighed og for få parkeringspladser blev opfattet som de største kommunalpolitiske udfordringer i forhold til at skabe vækst og vækstarbejdspladser.

I samme undersøgelse vurderede blot 17,3 procent af virksomhederne, at erhvervsklimaet var blevet bedre under Frank Jensens tid som overborgmester, mens 30,9 procent mente, at erhvervsklimaet i kommunen var blevet forværret. De resterende vurderede, at erhvervsklimaet er uændret eller svarer »ved ikke«.

Skal tage fat i den administrative ledelse

Søren Larsen opfordrer Frank Jensen til at tage en snak med de øvrige borgmestre i kommunen og den administrative ledelse i forvaltningerne for at sikre, at ambitionerne om at skabe en servicekultur bliver ført ud i livet. Samtidig bør han ifølge DI sætte fornyet fokus på fremkommeligheden.

"Det er jo ikke alene Frank Jensen, der skal gøre noget. Det drejer sig om alle borgmestre og forvaltninger. Jeg anerkender, at der er positive tegn fra kommunen, men der kan gøres langt mere. Virksomhederne belønner ikke programerklæringer, men resultater," siger Søren Larsen.