»Det giver ingen mening« og »interessant og rigtig konklusion«: Ris og ros til vismandsrapport om biler

Afgifter på personbiler skæve i forhold til samfundsmæssige omkostninger, lyder det i miljø-økonomisk rapport.

Afgifter på personbiler skæve i forhold til samfundsmæssige omkostninger, lyder det i miljø-økonomisk rapport. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Bilejere har i årevis betalt alt for høje afgifter, når man ser det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning.

Det konkluderer formandskabet for Det Økonomiske Råd, kaldet vismændene, i den miljø-økonomiske rapport, der er udgivet tirsdag.

De har undersøgt sammenhængen mellem beskatningen af biler og de negative effekter, der er forbundet med bilkørsel. Det handler ikke kun om miljø- og klimabelastning, men også trængselsproblemer, støj og trafikulykker.

Og de nuværende afgifter er skævt fordelt, når to bilejere betaler samme registrerings- og miljøafgift for den samme bil, selv om den ene kører meget lidt, og den anden kører meget, lyder det.

Det budskab glæder økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA), mens Det Økologiske Råd er kritiske.

Her er et overblik over reaktioner på rapporten:

Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA):

»Vi har siden folketingsvalget nedsat registreringsafgiften tre gange. Senest i efteråret 2017. Alligevel er afgiften på biler i Danmark blandt verdens højeste.«

»Jeg mener, at gode og billigere biler er noget, som øger danskernes velfærd. Nu har vi også vismændenes ord for, at lavere registreringsafgifter øger velfærden.«

Det Økologiske Råds formand, Christian Ege:

»Det giver ingen mening at gøre, som vismændene gør det: At fokusere alene på at nå EU-mål i 2030 og se bort fra, at vi skal i gang med en langsigtet omstilling frem mod fossilfrihed i 2030.«

Underdirektør i Dansk Erhverv Geert Laier Christensen:

»Det er en både interessant og rigtig konklusion. Personbiler i forvejen hårdt beskattet, og det vil være samfundsøkonomisk dyrt at kaste klimablikket den vej.«

»Ser vi på idéen om at indføre kilometerafgifter frem for afgifter på at købe og eje en bil, så er vi overordnet set positive. Men det vel at mærke under forudsætningen af, at det teknologisk kan sikres, at systemet er fejlfrit og administrativt billigt at indføre og bruge.«

Formand for Ingeniørforeningen (IDA), Thomas Damkjær:

»IDA har længe fremhævet de gode potentialer i roadpricing, hvor bilisterne betaler, afhængig af hvor og hvor meget de kører. Det vil bidrage til både reduktion af trængsel og bilernes miljø- og klimabelastning.«