Den korte lunte rammer hårdt og brutalt

LEDER: Der er både lykkebringende og hjerteskærende læsning i Berlingske Business' Imageanalyse. En ting er klar: Lunten bliver kortere og kortere, når virksomheders omdømme bedømmes, skriver Berlingskes Erhvervsredaktør Peter Suppli Benson.

Foto: Ida Marie Odgaard

Man skal ikke have bevæget sig meget rundt i erhvervslivet for at vide, at bevidstheden om virksomhedernes image ­ – altså hvordan firmaet opfattes af omgivelserne – er af afgørende betydning for direktører og bestyrelsesformænd.

Et godt navn og et godt image kan simpelthen ikke gøres op i penge.

Goodwill hos nuværende og potentielle kunder er ganske enkelt altafgørende for virksomhedernes succes nu og i fremtiden.

Derfor står netop dét øverst agendaen, når ledelserne mødes. Uanset om man hedder A.P. Møller – Mærsk og hører til den danske superliga af firmaer, eller om man er det lille snedkerfirma i yderste klit­række.

Derfor er Berlingske Business’ Imageanalyse på en og samme tid lykkebringende og hjerteskærende læsning, for konklusionerne i undersøgelsen står jo tindrende klare. Og hvad enten man åbner champagne eller gravøl, så gemmer der sig afgørende læring for virksomhedslederne, når de ser årets placering.

Lunten er kortere

For mig er der én læring, som står aldeles klart efter at have gennemtrawlet årets liste.

Lunten er kort! Ja, faktisk bliver lunten kortere og kortere, når omgivelserne skal vurdere danske virksomheders omdømme.

Var man ikke klar over det før, så bliver det i hvert fald understreget af en tur gennem listen over årets vindere og tabere i Berlingske Business’ Imageanalyse.

Tag f.eks. Nordea. Det er bare et par år siden, at Nordea var den uovervindelige og uovertrufne finanskoncern i Danmark og Norden – også på imagelisterne.

Den nordiske storbank var kommet rimeligt uskadt gennem finanskrisen, og der var styr på forretningen i modsætning til konkurrenter som f.eks. Danske Bank. I dag er billedet et helt andet. Nordea er styrtdykket på listen og ligger helt i bund på flere parametre.

Det er måske ubamhjertigt. Men det er virkeligheden, som Nordeas nye topledelse med topchef Casper von Koskull i spidsen må forholde sig til.

Det går simpelthen hurtigere med at danne sig et nyt indtryk af en virksomhed. Sager – om det så handler om mulig hjælp til skattefiflerier eller diskussioner om stigende bidragssatser – rammer øjeblikkeligt omgivelsernes opfattelse af virksomhederne.

Det er nok bl.a. et resultat af den stadig mere intense mediedækning af de store virksomheder.

Shitstorms

Men det er formentlig først og fremmest et resultat af de sociale mediers fremmarch, hvor shitstorme efterhånden er en daglig begivenhed, og hvor enkeltkunders historier lynhurtigt kan sprede sig og gøre det grimme ved en virksomheds image.

Det er noget, som stadig flere virksomheder rammes af, og som de må forholde sig til. Hvad enten det sker ved tavshed (som ikke kan anbefales) eller ved at tage dialogen direkte på de sociale medier.

Det er altså imagevirkeligheden, men heldigvis står en ting fast:

Det kan godt være, din virksomhed er i top eller bund af årets imageliste, men det hårde arbejde med at sikre sig omgivelsernes respekt og lyst til at samarbejde med eller handle med din virksomhed hører aldrig op.