De nye markeder - Litauen

DFDS Transport til vejrs og havs

Den litauiske arm af danske DFDS Transport forlader den sikre landevejstransport og vover sig ud på fly- og skibsservice.

Selskabet vil udnytte moderselskabets 250 kontorer over hele verden og sine muligheder for at opnå lave priser og store ordrer. Luftfragt og søfragt ventes at generere 3 mio LTL i 2005, svarende til lidt over 5 pct. af DFDS'' budgetterede omsætning på 16 mio EUR mio i Litauen.

- Vi har nu etableret en separat afdeling med tre ansatte og en erfaren leder, hentet hos en konkurrent. Strategien er at være tilstede i hele Baltikum: vores søsterselskaber i Letland og Estland gør det samme, siger Kim Bartholdy, direktør for DFDS Transport i Litauen.

DFDS Transport er netop begyndt at opføre et logistikcenter i Litauen til 8,7 mio EUR, et år senere end oprindeligt planlagt. Centret, der bliver på 10.000 kvm inkl. 1.900 kvm kontorer, ventes at slå dørene op i juli 2005.

Estland får svenske isbrydere

Det estiske farvandsvæsen Veeteede Amet har indgået aftale om at bruge den svenske stats isbrydere til at holde estiske farvande sejlbare, hvis det bliver nødvendigt i denne vinter.

Under den milde vinter sidste år var der slet ikke behov for isbrydere, men under den strenge vinter for to år siden, den koldeste i ti år, holdt mangel på isbrydere mange skibe fra at lægge til i Tallinn havn.

Estland kan bruge de svenske isbrydere for 220.000 SEK om dagen plus alle udgifter.

Dansk VW-forhandler udvider

Den estiske VW-forhandler og eneimportør Saksa Auto, delvist ejet af danske Skandinavisk Motor Co., vil investere næsten 3 mio EUR i en udbygning af sit salgsnetværk næste år i håb om at øge det tyske bilmærkes markedsandel i landet.

Nye forretninger på over 1.000 kvm hver vil blive åbnet i Tallinn, Tartu og Johvi i det østlige Estland.

Saksa Auto, der er Estlands fjerdestørste bilforhandler, har været den hurtigst voksende bilforhandler i januar-september. Firmaet øgede salget med 43 pct. til 25,6 mio EUR og overskuddet blev 1,3 mio EUR.

airBaltic fokuserer på Østersøen

I 2005 vil det lettiske flyselskab airBaltic, der er 47 pct. ejet af SAS, fortsætte med at befæste sin position i Østersøområdet. Det betyder ruter til f.eks. Skt. Petersborg, men flyselskabet vil også begynde at flyve indenrigs: til Liepaja og Ventspils.

- Vi overvejer også at tilbyde ruter til udlandet fra de to nye lufthavne, siger Bertolt Flick, direktør for airBaltic.

Siden årets begyndelse har airBaltic lanceret seks nye rejsemål fra Riga og ti fra sin anden base i Vilnius. I den periode har selskabet fordoblet sin arbejdsstyrke til 500, hvoraf 100 ansatte befinder sig i Vilnius.

airBaltic servicerede 423.000 passagerer i januar-september, 75 pct. flere end i samme periode 2003.

Ny terminal i Liepaja

Stevedoreselskabet Liepajas Osta LM vil i løbet af de næste seks år investere 58 mio EUR i en ny terminal i havnebyen Liepaja i det vestlige Letland.

Terminalen tæller bl.a. en fragtterminal og adskillige dybhavsmoler. Projektet skal udvikles på et ubenyttet område på 18 ha, som stevedoren vil leje for 30 år.

Stevedoren finansierer 10-20 pct. af investeringen via sit eget budget. LM Osta vil ikke udelukke, at man vil involvere en international investor, som kan medfinansiere projektet.