Danskernes biler langt mindre værd end antaget

Den danske bilpark er ca. 100 milliarder kroner mindre værd end først beregnet. Dermed skrumper et af argumenterne mod en omlægning af bilafgifterne – nemlig risikoen for et stort værditab for de danske familier.

Den danske bilpark er med et pennestrøg – eller rettere nogle tast på en regnemaskine – blevet knap 100 milliarder kroner mindre værd. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske bilpark er med et pennestrøg – eller rettere nogle tast på en regnemaskine – blevet knap 100 milliarder kroner mindre værd.

Bilerne kører sådan set lige så godt, som de hele tiden har gjort. Men værdien af dem er specielt interessant lige nu, fordi risikoen for et værditab hos de danske bilejere bliver brugt som argument for at være meget forsigtig med at omlægge bilafgifterne – senest under et samråd i Folketingets skatteudvalg, hvor skatteminister Morten Østergaard (R) nævnte den hidtil beregnede værdi på 245 milliarder kroner.

Men nu viser det sig, at værdien er kunstigt beregnet ud fra nogle fælles, internationale standarder for beregninger af nationalbudgetter hos Danmarks Statistik. Det betyder kort fortalt, at bilernes værdi er afskrevet over 12 år med lige store afskrivninger hvert år.

Det stemmer imidlertid dårligt overens med virkeligheden, hvor en bil taber omkring halvdelen af sin værdi over de første tre år af dens levetid. Og nu har Danmarks Statistik lavet nye beregninger over bilparkens værdi baseret på de realiserede priser, som er hentet i et af autobranchens egne systemer AutoIT. De nye beregninger, som er bestilt af bilejernes interesseorganisation FDM, viser, at bilparkens værdi ikke som hidtil antaget er 245 milliarder kroner, men 148,6 milliarder kroner.

Bilanalytiker Jan Lang fra Bilbasen, som er en af landets største handelsportaler for brugte biler, vurderer også, at værdien ligger i det niveau.

»Det er ikke så afgørende, om det er 150 eller 160 milliarder kroner. Det ligger i det niveau, og hvis en omlægning af bilafgifterne bliver provenuneutral, vil der også være balance på brugtbilsmarkedet samlet set,« siger han.

Generelt tror han ikke på store udsving på grund af en ændring i afgifterne for langt de fleste biler, hvilket han også konkluderede lørdag i en omfattende analyse i Berlingske Business.

»Men der vil selvfølgelig være enkelte modeller, der taber forholdsvis meget og andre, der vinder,« siger han.

FDMs adm. direktør, Thomas Møller Thomsen, understreger, at organisationen ikke gik til Danmarks Statistik med et ønsket facit på regnestykket.

»Vi har kun bedt om tallene, fordi vi kunne se, at man i nationalregnskabet afskrev biler lineært over 12 år. Alle, der har solgt en brugt bil, vil vide, at der er tale om en dobbelt så stor afskrivning i de første tre til fire år,« siger Thomas Møller Thomsen.

Frygt skal ikke hindre ændring

Men han lægger ikke skjul på, at organisationen meget gerne så en omlægning af bilafgifterne til en model, der ikke er baseret på værdi, men på bilens tekniske egenskaber f. eks. i forhold til miljø og sikkerhed.

»Beregningerne viser, at den reelle værdi af bilparken er lavere end det, politikerne hidtil har antaget. Så når man taler om, at værdien af bilparken er en hindring for at lægge registreringsafgifterne om, er tallet nu kommet ned i en mere realistisk størrelsesorden. Når der sælges så mange biler med lille registreringsafgift (mikrobiler til en mindsteafgift på 20.000 kr., red.), bliver problemet også mindre,« siger Thomas Møller Thomsen.

Han erkender, at knap 150 milliarder kroner stadig er mange penge.

»Men man skal i diskussionen også huske, at bytteforholdet til en tilsvarende bil vil være det samme, så vi mener ikke, at frygten for en værdiforringelse af bilerne skal hindre en omlæggelse af afgifterne,« siger han,

Berlingske Business har bedt skatteminister Morten Østergaard om en kommentar til de nye beregninger af værdien af bilparken. Han vendte ikke tilbage inden avisens deadline.