Danskerne sparer stort trods positivt syn på økonomien

Danskerne er stadig meget fokuseret mod at spare op, og det er især tøj, take-away mad og dagligvarer, som de fleste sparer på, viser ny undersøgelse.

Læs mere
Fold sammen

Danskerne stadig stor fokus på at holde igen, spare op og gemme penge til fremtiden. Også selv om der blæser lidt mere positive vinde over dansk økonomi og at de fleste danskere ser lidt lysere på fremtiden.

Fire ud af ti, helt præcist 41 procent, af alle danskere vil således sparer mere op end tidligere, og når der skal spares op er det især nyt tøj, take-away måltiderne og de dyre madvarer, der bliver skåret fra.

For selvom de fleste danskere vurderer, at dansk økonomi er i fremgang, er der stadig  fokus på finanserne.

Det viser en ny undersøgelse af forbrugertillid, som analysefirmaet Nielsen har gennemført. Undersøgelsen er foretaget blandt 30.000 personer i 60 lande verden over, som har svaret på spørgsmål om deres forbrugsvaner. I Danmark har 500 personer deltaget i undersøgelsen.

Undersøgelsen viser, at tæt ved halvdelen af alle sparer overskuddet op, når alle faste udgifter er betalt i de danske husholdninger. Fire ud af ti bruger pengene på ferie, og tre ud af ti, eller 33 procent bruger pengene på nyt tøj.

Men når overskuddet svinder, og der skal spares, er det især nyt tøj, der spares væk. Således siger hver anden, eller 47 procent, af dem, der er nødt til at spare, at de bruger færre penge på tøj, mens fire ud af ti dropper take-away måltiderne, og 38 procent skifter til billigere dagligvarer. Men selvom ferier ofte er en dyr fornøjelse, er det kun 24 procent, der rører ved dét budget for at spare penge.

Rapporten viser også, at det samlede forbrugertillidsindeks for tredje kvartal var 109. Et lille fald i forhold til forrige kvartal, hvor vi var helt oppe på indeks 112. Indeks 109 er dog stadig et meget højt niveau set over de sidste syv år og set i forhold til det øvrige Europa.

Rasmus Sarauw-Nielsen, Senior Client Executive hos Nielsen, vurderer at forbrugertilliden er inde i en positiv udvikling. Det samme er forbruget ifølge Danmarks Statistik, hvor der især i tredje kvartal var en tiltagende vækst inden for detailhandlen.

»Vi ser et spirende opsving, men det er for tidligt at konkludere, om det bliver vedvarende,« siger Rasmus Sarauw-Nielsen.

Nielsen gennemfører hvert kvartal denne globale undersøgelse, som giver indblik i forbrugsvaner og forbrugernes tillid til arbejdsmarkedet og økonomien. Undersøgelsen giver et samlet indeks over forbrugernes tillid. Et indeks over 100 giver udtryk for, at forbrugerne ser optimistisk på fremtiden, mens et indekstal under 100 indikerer, at forbrugerne er lidt mere pessimistiske.