Danske virksomheder taber terræn i Mellemøsten

Selv om Danmark stort set er tilbage på samme eksportniveau til Mellemøsten som før Muhammed-krisen, så mister vi markedsandele i forhold til de »gamle« EU-lande. Dansk Industri opfordrer flere virksomheder til at orientere sig mod Mellemøsten.

Alt for få danske virksomheder har mod på at kaste sig ud i et mellemøsteligt eventyr for at få del i den stigende købekraft i de arabiske lande.

Sådan lyder meldingen fra Dansk Industri, som i en ny undersøgelse kan konstatere, at Danmark har den laveste eksportvækst i Mellemøsten blandt de »gamle« EU-lande. Fra 1996 til 2006 har Danmark gennemsnitligt øget sin eksport til Mellemøsten med to procent om året, mens gennemsnittet for EU15-landene ligger på knap syv procent.

»Godt nok har vi fremgang på det mellemøstelige marked, men de lande, vi normalt sammenligner os, med klarer sig meget bedre. I Danmark har vi mange små- og mellemstore virksomheder, som er mest trygge ved at handle på nærmarkederne. Men købekraften er stærkt stigende i Mellemøsten, så det er vigtigt, at være opmærksom på de nye muligheder,« siger Peter Thagesen, chefkonsulent i Dansk Industri.

Solid vækst i regionen
De fleste lande i Mellemøsten følger den faldende dollar, hvilket medfører en svækket konkurrenceevne for europæiske virksomheder. Når Dansk Industri alligevel ser store muligheder på de arabiske markeder, så er det fordi stigende oliepriser og en stærk indenlandsk efterspørgsel til sammen har bidraget til en solid vækst i regionen. For femte år i træk ligger væksten i BNP over fem procent.

»Der er nogle rigtig gode forretningsmuligheder i Mellemøsten. Danske ingeniører og arkitekter er allerede meget aktive dernede og klarer sig godt, ligesom danske virksomheder især sælger fødevarer til Saudi Arabien,« siger Peter Thagesen.

Dansk ørkenvand
En af de danske virksomheder, der har haft succes i mellemøsten er Biokube, der renser spildevand og har hovedsæde i Tappernøje.

»Vi har solgt 130 rensningsanlæg til alle oliestationer i Kuwait, som mangler vand ude i ørkenen, hvor olien hentes op. Vi solgte de første i 2006 og mangler stadig at levere de sidste 110 anlæg,« siger bestyrelsesformand Peter Taarnhøj fra Biokube.

Han har gode erfaringer med de mellemøstlige samarbejdspartnere og oplyser at Biokube arbejder på at afsætte nye rensningsanlæg i tre andre lande i regionen.

»Vi har forhandlinger i gang i Dubai, Yemen og Bahrain. Det er lande, som vi tidligere har solgt til, men i mindre målestok,« siger Peter Taarnhøj.

Mere end 400 forretningsfolk er tilsluttet Dansk Industris mellemøstnetværk, og Peter Thagesen håber, at det tegner lyst for fremtiden. Ikke mindst fordi, der nu er faldet ro over mellemøsteksporten efter Muhammed-krisen.

»Vores medlemmer oplevede problemer op til et år efter Muhammed-krisen. Selv om der stadig er nogen, der slås for at vinde de tabte markedsandele tilbage, så er det i dag meget sjældent, at vi hører om chikane,« siger Peter Thagesen.