Danske virksomheder kan få meget mere ud af Polens væksteventyr

Gennem flere år har Polen været en af de hurtigst voksende økonomier i Europa. Det har flere danske virksomheder udnyttet. Men samlet halter den danske eksport til Polen efter mange andre europæiske lande. Det stigende velstandsniveau i Polen åbner dog nye muligheder for danske virksomheder.

Den gamle kulturbygning spejler sig i det boomende nybyggeri i Polens hovedstad Warszawa. Den polske økonomi er en af Europas hurtigst voksende, og danske virksomheder har store muligheder for at øge eksporten til Polen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PETER ELMHOLT

Inden Jysk slog dørene op til de første butikker i Polen for knap 20 år siden, fik virksomheden ofte 300-400 ansøgninger fra håbefulde polakker, der gerne ville have et job i en af Lars Larsens nye dynebutikker.

I dag er det ikke unormalt, at Jysk får under ti ansøgninger, når virksomheden søger personale til en ny butik i en af Polens større byer. Og samme udfordring har mange andre butikskæder i Polen.

Det fortæller Piotr Padalak, der har været country manager for Jysk i Polen, siden den første butik åbnede i Gdansk i 2000. I dag står han i spidsen for 225 butikker og omkring 2.500 Jysk-medarbejdere i Polen.

Udviklingen i Jysks aktiviteter i Polen er et godt billede på den rivende økonomiske udvikling, som landet har gennemgået på få årtier.

Høj vækst

De seneste år har den polske økonomi nemlig buldret af sted med tårnhøje vækstrater, som mange andre europæiske lande har set misundeligt på, og alene sidste år voksede aktiviteten i den polske økonomi med omkring fem pct.

Samtidig er arbejdsløsheden styrtdykket. Faktisk er manglen på arbejdskraft i dag så udtalt, at mange udlændinge – især fra Ukraine – er taget til Polen for at arbejde.

Ifølge Ondrej Schneider, der er professor i økonomi på Karl Universitet i Prag og har fulgt udviklingen i de østeuropæiske lande tæt gennem mange år, er det polske arbejdsmarked netop en af årsagerne til den økonomiske fremgang i Polen.

»Succesen skyldes især stærke strukturelle forhold i den polske økonomi. Arbejdsmarkedet er mere fleksibelt end i de fleste »gamle« EU-lande, og landets erhvervsregulering er ikke så hård som i mange andre EU-lande,« beretter Ondrej Schneider, der dog også forklarer, at landets ledere har været gode til at stimulere den indenlandske efterspørgsel, når der har været tegn på nedgang i økonomien.

Danmark halter efter de øvrige EU-lande

Polens stabile – og høje – vækstrater har fået mange danske virksomheder til at satse på det hastigt voksende marked ligesom Jysk. Ifølge tal fra Danmarks Statistik er antallet af ansatte i danske datterselskaber i Polen steget med omkring 18.000 personer i løbet af de seneste ti år, så danske virksomheder i dag har over 65.000 ansatte i landet. Til sammenligning arbejder 25.500 polakker i Danmark.

Samtidig er den danske eksport til Polen steget kraftigt. De seneste ti år er eksporten af danske varer til Polen steget med 70 pct., og landet er i dag vores niendestørste eksportmarked foran andre store europæiske lande som Italien og Spanien.

Men fremgangen i den danske eksport til blegner dog noget, når man sammenligner med, hvor meget de øvrige EU-landes eksport til Polen er steget i samme periode.

»Siden østudvidelsen er vores eksport til Polen vokset 20 pct. langsommere end EU-15-landene, altså den oprindelige del af EU før østudvidelsen. Så selv om vi har haft flot fremgang på det polske marked, har vi ikke i samme omfang som vores europæiske konkurrenter formået at omsætte det til dansk eksport,« siger chefanalytiker i Dansk Industri (DI) Allan Sørensen, der fortæller, at den danske eksport til Polen ville være fire mia. kroner højere, hvis vores eksport var vokset med samme hastighed som i de øvrige lande, der var medlem af EU før østudvidelsen i 2004.

Men chefanalytikeren fra DI mener bestemt ikke, at løbet er kørt for danske virksomheder, der gerne vil sælge varer til den polske befolkning.

Europas lyspunkt

»I Danmark er vi gode til at lave højkvalitetsvarer – altså varer, der måske er lidt dyrere, end hvad vores europæiske konkurrenter kan sælge til. Det er især et købestærkt publikum, som er interessant for den type produkter, og derfor bliver Polen mere interessant for danske virksomheder i de kommende år,« siger Allan Sørensen med henvisning til det stigende velstandsniveau i Polen.

Inden Polen trådte ind i EU i 2004, lå landets velstandsniveau 50 pct. under EU-gennemsnittet, mens landets velstandsniveau i dag udgør 70 pct. af EU-gennemsnittet.

I Jysk kan Piotr Padalak også tydeligt mærke, at de polske forbrugeres adfærd har ændret sig i løbet af de 20 år, virksomheden har været i landet.

»For få år siden var det prisen, det hele handlede om. Man skulle simpelthen bare have den lavest mulige pris. Det var det, man sloges med de andre kæder om. Men vi kan se, at polakkerne er blevet mere interesseret i at få value for money,« siger Piotr Padalak, der oplever, at befolkningen i stigende grad er begyndt at lægge vægt på kvalitet og god kundeservice. Han bemærker også, at forbrugerne de seneste år er blevet meget glade for skandinavisk-præget design.

Piotr Padalak, der har været country manager for Jysk i Polen, siden Jysk åbnede den første polske butik i Gdansk i 2000. I dag er han chef for 2.500 ansatte i Polen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

Ud over at Polen er et interessant marked for danske virksomheder, fordi de polske forbrugere har fået flere penge mellem hænderne og er blevet kvalitetsorienteret, er Polen også interessant, simpelthen fordi væksten ser ud til at fortsætte de kommende år.

»Mens vækstprognoserne for den europæiske økonomi er blevet nedjusteret – nedbarberet – til en ret beskeden vækst i Tyskland, Italien, Frankrig og Storbritannien, er alle prognoserne stadig ganske fine for Polen, hvor der forventes en vækst på 3-3,5 pct. i år og næste år,« siger Allan Sørensen.

Om end fremgangen i Polen har gjort det sværere for Jysk at finde nye medarbejdere, er landet stadig så fuld af muligheder, at kæden langtfra er færdig med at åbne nye butikker.

»Som minimum mener vi, at vi kan åbne 80-100 butikker endnu. Som minimum, vel at mærke« siger Piotr Padalak.