Danske selskaber tæmmer verdens vækst

Vækstforskydningerne mellem verdens tre førende industrikontinenter bliver dybere og mere udfordrende, men en kortlægning af Danmarks største selskaber viser, at det lykkes de store virksomheder at surfe på verdens vækstbølger.

»Der er stadig masser af muligheder på det europæiske marked, så det er mere et spørgsmål om, at der er kommet en større opmærksomhed andre steder i verden,« siger Sofie Lindahl-Jessen, marketingdirektør i Fritz Hansen. Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere

Hvad har Ecco, Wrist Ship Supply og Fritz Hansen til fælles? Ud over deres oprindelsesland ville et konsulenthus nok skulle lede længe efter synergierne mellem de tre selskaber.

En gennemgang af regnskaberne i 30 af landets største selskaber foretaget af Berlingske Research viser imidlertid, at skoproducenten, shippingselskabet, møbelfabrikanten og en lang række andre danske selskaber har det til fælles, at de trods store globale makroøkonomiske skvulp alle har formået at surfe med på de forskellige vækstbølger i verden.

To tredjedele af virksomhederne har over de seneste fem år haft vækst i Europa, men har samtidig en mindre andel af omsætningen på de europæiske markeder.

Det skyldes, at stort set alle de største danske virksomheder har øget deres forretninger i Nordamerika og Asien med rasende fart.

Det er en kæmpe styrke, vurderer flere iagttagere. Eksportforskydningerne sker i en tid, hvor vækstskellet mellem Asien, Nordamerika og Europa er blevet yderligere tydeliggjort: Europas økonomiske kedler bobler stadig ikke helt, USA er kommet sig oven på finanskrisen, og pludselig begynder væksten i Kina at knirke. Ien sådan situation er det godt for erhvervslivet, at man nu i højere grad er eksponeret mod alle verdenshjørner.

Godt at sprede risikoen

»Jeg synes bestemt, at det er en styrke. Både fordi det viser, at der er interesse for danske produkter, men også fordi det giver en risikospredning. Det er ligesom at placere aktier i mange forskellige brancher. Når man som nation har adgang til mange forskellige markeder, har man også spredt sin risiko,« siger Thomas Søby, der er cheføkonom i Landbrug og Fødevarer.

En af de personer, der har været tættest på den økonomiske udvikling på alle tre kontinenter er Danmarks ambassadør i Tyskland, Friis Arne Petersen. Inden han fik sit nuværende job, bestred han ambassadørposter i USA og Kina.

»Jeg synes egentlig, det er meget imponerende, at de danske virksomheder kan fastholde vækst i Europa, samtidig med at handlen med USA og Kina er kommet markant op,« siger Friis Arne Petersen.

Dansk eksport alene til Tyskland ligger i dag på 110 mia. kroner plus tjenesteydelser på 39 mia. kroner, hvilket er over førkriseniveauet.