Danske øko-producenter kigger udenlands

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

(LONDON) - Det danske marked for økologiske produkter er nu ved at være så mættet, at danske øko-producenter

vil skrue godt op for eksporten af danske varer.


- Vi ser nu en stagnation i Danmark, og det er et meget modnet marked, vi har

i dag. Derfor er eksportmuligheden interessant, siger Tom Krog Nielsen, eksportkonsulent for Økologisk Landscenter, der er

en slags paraplyorganisation for fem brancher med økologiske produkter som kød og frugt og grønt.


- Vi ser

stadig vækstrater på 20-25 pct., men det er slet ikke, hvad man tidligere forventede af markedet, tilføjer Tom

Krog Nielsen, der sammen med 19 danske virksomheder var i London i går for at promovere økologiske varer fra den danske

side af Nordsøen.



PR-turFirmaer som Thise Mejeri, Dansk Økomad, Danæg og Urtekram var med på

det danske fremstød, som kommer tre uger efter, at fødevareminister Ritt Bjerregaard var på PR-tur i London for

at tale de danske økovarers sag over for britiske købere.


Storbritannien er et attraktivt marked set med danske

økologiske øjne. 70 pct. af alle fødevarer importeres, og på den økologiske front er der bortset

fra Holland og Østrig ikke mange konkurrenter.


- Vi kan udfylde det hul, og der er lave barrierer. Alligevel er det svært,

for der er certificeringskrav at leve op til for at få et særligt økologisk mærke fra den største

brancheorganisation Soil Association, siger Tom Krog Nielsen, der tilføjer, at der ikke findes nogen tal for den danske øko-eksport

til Storbritannien eller andre EU-lande


Der er dog plads til danske firmaer i Storbritannien, mener Julian Wade, leder af Organic

Food Federation, en af de mange økologiske brancheorganisationer, der præger det britiske marked.


- Problemet er

som oftest, at danske varer har en certificering - det røde Ø-mærke - som ikke er kendt her. Men Danmark er også

kendt for kvalitet, og kan man bevare det miljørigtige image og vise, at man lever op til de stadig skrappere standarder, har

danskerne en chance, siger Julian Wade.


Urtekram, der er en veteran på det danske marked, fik for tre år siden sine

forskellige shampooer, sæber og vaskepulver ind på det britiske marked. Nu er turen kommet til fødevarer som grøntsagspateer

og cornflakes.



Konservative- Det tager lang tid, fordi briterne er konservative og nationalt indstillede, når det

gælder økologiske varer - ligesom danskerne. Det gælder om at finde mindre butikskæder, og så skridt

for skridt bygge andelen op, siger Lisbeth Damsgaard, administrende direktør og medstifter af det godt 30 år gamle Urtekram,

for hvem springet til det britiske er blevet en succes.


- I dag får vi flere og flere henvendelser fra britiske forbrugere,

som vil høre mere om Urtekram, produkterne og historien, siger Lisbeth Damsgaard.


Men ikke alle mener, at det hjemlige

marked er mættet. Biodania, en sammenslutning af 60 økologiske grøntsagsavlere fra hele Danmark, skyder skylden

på de danske supermarkeder, for at der ikke sælges flere øko-grøntsager.


- Supermarkederne tjener mere

på konventionelle grøntsager. Derfor kan interessen for at sælge økologisk ligge på et meget lille

sted. Når man når et vist niveau, kommer der låg på, siger Bo Nytofte fra Biodania.


- Producenterne kunne

dyrke dobbelt så mange økologiske varer. Men når det er svært at få sikkerhed for, at der er et marked

i kæderne, så er man oppe mod hårde odds, siger Bo Nytofte, som nu har kontakter i det britiske for en mulig eksport.