Danske netbutikker er rasende: Kinesiske konkurrenter får unfair postrabat

Danske webbutikker klager over, at kinesiske netbutikker kan sende billigere til danskerne, end en dansk butik kan gøre det.

Danske webbutikker klager over, at kinesiske netbutikker kan sende billigere til danskerne. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Haugaard

Danske webbutikker klager over, at kinesiske netbutikker kan sende billigere til danskerne, end en dansk butik kan gøre det. En gammel regel fra 1969 tvinger Postnord til at uddele 3 mio. kinesiske pakker til danske kunder om året.

Det skriver Børsen.

Reglen fra 1969 gør at u-lande får rabat på forsendelser af pakker, for at de kunne få råd til internationalt at sende og modtage pakker, svarende til deres lokale prisniveau. Danske webbutikker mener det skaber unfair konkurrence.

»Når kineserne kan levere et kabel til dig for en tier, så får Postnord nok ikke 27 kr. for at bringe det ud. Vi har ikke noget imod konkurrence. Men via Postnord kan kineserne altså få leveret billigere, end vi kan, udtaler Jacob Risgaard, partner i den danske webbutik Coolshop.dk«, til Børsen.

FDIH, som er en sammenslutning af danske e-handlende, anser ikke reglen fra 1969 som et problem, men udtaler til Børsen, at problemet ligger i, at Kina ikke længere er et u-land. Ikke kun FDIH og danske webbutikker anser det som et problem, men også EU, der har lagt pres på Universal Postal Union for at få skabt en normalisering i forhold til Kina.