Danske iværksættere gode til nytænkning

Iværksætteri. Det kan godt være, at volumen af iværksættere halter, men kvaliteten er høj. De danske opstartsvirksomheder er gode til at finde på nye produkter og koncepter - mener de selv.

Danmark lander på en skuffende 18. plads i en ny rapport, der vurderer 28 vestlige landes iværksætteraktivitet. Til gengæld er de de danske iværksættere gode til nytænkning og udvikling af helt nye produkter.

- Der er mange, der har en unik evne til at læse markedets behov, før behovet reelt er dér. De kan tilpasse produkterne til nogle helt særlige grupper. Man kan næsten sige, at de med snilde og innovation skræddersyer helt nye produkter, der ikke tidligere er set, forklarer Torben Bager, der er direktør for Iværksætterakademiet IDEA ved Syddansk Universitet.

Han er medforfatter af den netop offentliggjorte GEM-rapport, der placerer Danmark på en 18. plads i forhold til iværksætteraktivitet. For få kaster sig ud i livet som iværksætter og rammerne for en stærk iværksætterkultur halter, lyder vurderingen.

Vi skiller os udSammenlignet med Island, som ligger helt i top på generel iværksætteraktivitet, vurderer 29 procent af de danske opstartsvirksomheder, at netop deres produkt er nyt og ikke tidligere set, hvorimod kun 13 procent svarede ja til samme spørgsmål på Island. Man skal have det forbehold med, at det er virksomhedernes egen vurdering.

Torben Bager er dog enig i vurderingen: - Vi er ret gode til nytænkning her i landet. Det er traditioner, som har dybe rødder. Det meget høje niveau af fritænkning kender vi fra undervisningen hele vej op igennem uddannelsessystemet. Vi er gode til at stille spørgsmål og arbejde individuelt med større projektopgaver. Vi er gode til at stille spørgsmålet ”kan vi ikke gøre det her lidt anderledes?”, fortæller Torben Bager.

Han henviser særligt til danske designere, der de seneste mange år har udvist en særlig evne til at skille sig ud på den internationale bane.