Danske forbrugere ser lysere på fremtiden

Den danske forbrugertillidsindikator overraskede positivt i juni, da den steg til 3,0 fra 2,6 måneden før.

Foto: Martin Ballund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var noget bedre end markedskonsensus om indeks minus 0,5.

- Det er endnu for tidligt at sige noget håndfast om, hvorvidt forbrugertilliden for alvor er på vej op, men en række underkomponenter peger på en lysere opfattelse af fremtiden, skriver Nordeas cheføkonom, Helge J. Pedersen.

Et flertal af de adspurgte har nemlig en forventning om et fald i ledigheden inden for det kommende år, noterer han.

Et flertal mener dog, at det er fornuftigt at spare op på nuværende tidspunkt, ligesom der spores en uvilje mod at anskaffe sig større forbrugsgoder, hvilket betegnes som et udtryk for fortsat usikkerhed om den økonomiske situation.

- Alt i alt er forbrugernes forholdsvist lyse syn på fremtiden godt nyt i en periode med noget trængte nøgletalsindikatorer for såvel den danske som den globale økonomi, konkluderer Helge J. Pedersen i en kommentar.

/Ritzau Finans