Danske Bank vil skære i de gratis ydelser

Danske Banks jagt på indtjening kan komme til at gå ud over de flere hundrede tusinde danskere, som i dag ikke betaler en krone for at være kunde i banken.

Foto: Brian Bergmann

Det drejer sig bl.a. om de såkaldte 24/7-kunder, som kun har en lønkonto i banken, og for hvem Visa/dankort, MasterCard, netbank og valutaveksling er gratis. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten fredag.

Banken, der har godt to millioner privatkunder, overvejer, hvordan den kan gøre op med gratisprincippet for i stedet at forkæle de kunder, som samler alle deres finansielle forretninger i banken.

- Vi kommer til at fokusere mere på de kunder, som ønsker at benytte flere af vores produkter. De får selvfølgelig et konkurrencedygtigt produkt, og vi får mere forretning med dem og kan dermed øge indtjeningen pr. kunde. Det er i den retning, bankforretningen går, siger Marlene Nørgaard, privatkundedirektør i Danske Bank.

Hun erkender, at strategiændringen, som formentlig bliver meldt ud senere på året, kan komme til at koste kunder.

John Norden, administrerende direktør i Mybanker.dk, konstaterer, at »Danske Bank er i indtægtskrise, og de største indtægter kommer fra kunderne. Derfor er det naturligt, at den skruer op for priserne.«

BNB