Danske Bank-selskab stopper med offentliggørelse af Mobilepay-beskeder

Danske Banks Mobilepay indstiller offentliggørelse af brugernes beskeder efter kritik.

Mobilepay indstiller offentliggørelse af beskeddata om brugerne. /PR MobilePay Fold sammen
Læs mere

Danske Bank-selskabet Mobilepay har overvåget og offentliggjort brugers beskeder på Mobilepay. Men det er slut nu. Det sker efter kritik af den praksis.

»Vi tager disse reaktioner meget alvorligt og har stoppet den praksis fremover. Det vil ikke gentage sig.«

Det oplyser pressechef Peter Kjærgaard til ITWatch.

Sagen startede fredag, da Finans skrev en artikel, hvor Danske Banks Mobilepay forklarede, hvilke ord og såkaldte emojies brugerne brugte ofte, men dette førte til skarp kritik af Danske Bank for at overvåge sine brugere. Og kritikken fortsatte i dag hvor teleselskabet Telia gik på gaden og langede ud efter den praksis.

»Dette er et paradoks. I telesektoren har vi gennem mange år haft en debat om at sikre kundernes privatliv, og ingen teleselskaber overvåger deres kunders sms-beskeder, uden at der foreligger en dommerkendelse. Det tør jeg godt sige. Telia gør i hvert tilfælde under ingen omstændigheder,« sagde Rasmus Avnskjold, pressechef i Telia til ITWatch.

»Derfor er det et paradoks, at der så kommer en anden spiller ind fra højre og laver en opgørelse over, hvad deres brugere skriver til hinanden, som går milevidt i forhold til de hensyn, vi skal tage,« sagde han.

Hos Danske Bank siger Peter Kjærgaard, at den praksis er stoppet nu.

Var det en fejl at gøre det?

»Jeg ved ikke, om det var en fejl, for brugerne har alene i 2017 sendt 25 mio. beskeder igennem på Mobilepay, så interessen for at benytte Mobilepay som en kommunikationskanal er stor. Det er dog vigtigt at understrege, at undersøgelsen alene er baseret på en digital datakørsel. Vi går bestemt ikke ned og læser enkeltbeskeder, det må vi ikke, og det gør vi ikke,« siger Peter Kjærgaard.

Han siger, at analysen af hyppige ord og emojis var tænkt som en »sjov og tankevækkende« undersøgelse af brugernes serviceforventninger, der blandt andet skulle bruges til videreudvikling af Mobilepay. »Vi er indenfor en verden, hvor tillid er vigtig, ganske som bankhemmeligheden. Men det var i bakspejlet en fejl at offentliggøre den, herunder ikke at tydeliggøre, at der alene er tale om højt aggregerede statistiske data,« siger han.

Han siger videre, at han mener, det var en fejl, at man ikke gjorde dette tydeligt ved offentliggørelsen.