Danske Bank forlader yderområderne

Flere steder i landet skal Danske Banks kunder køre op til 53 kilometer, hvis de vil finde en kassebetjent filial. Det er især yderområderne, der er hårdt ramt.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Yderområderne er hårdt ramt af Danske Banks kasselukninger. Flere steder i landet skal kunderne køre op til en time, før de finder en kassebetjent filial. Det gælder eksempelvis kunderne i Nakskov, som har 53 kilometer til den nærmeste kassebetjening i Nykøbing Falster, mens folk fra Skagen og Ringkøbing skal køre mere end 40 kilometer, hvis de vil tale med en kassedame i Danske Bank.

Det er konsekvensen af, at Danske Bank onsdag i denne uge lukkede for kassebetjeningen i 131 filialer, og som det ses på grafikken herunder, er det især kunderne i Nordjylland, Sydvestjylland og på Lolland, der skal bruge masser af tid og tilbagelægge masser af kilometer, hvis de vil finde en filial, hvor de kan indløse en check eller lave andre bankforretninger.

Kasselukningerne får massiv kritik fra blandt andre Ældre Sagen, fordi de ældre mange steder mister muligheden for at ordne helt simple bankforretninger i den lokale filial.

»Vi er kritiske endog meget kritiske over for lukningerne, og vi mener sagtens, at man kan kritisere Danske Bank for at forringe servicen for de ældre,« siger Michael Teit Nielsen, underdirektør i Ældre Sagen.

Danske Bank afviser, at kasselukningerne er et stort problem i yderområderne, fordi de fleste kunder stadig bor i relativt kort afstand fra en kassebetjent filial.

»Der vil selvfølgelig være enkelte steder, hvor kunderne har lidt længere, men vores markedsandel er generelt lav i de berørte områder. Derudover har vi landets bedst dækkende automatbetjening og adgang til posthusene,« siger Jan Svarre, chef for Personal Banking i Danmark.

Hos interesseorganisationen Landdistrikternes Fællesråd er man ærgerlig over kasselukningerne, fordi der er en gruppe borgere, som stadig har behov for at blive betjent ved kassen. Formanden for Landistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, mener dog ikke, at der er noget galt i, at Danske Bank lukker kassen i visse filialer:

»Danske Bank driver deres forretning på kommercielle vilkår, og borgerne må derfor stå sammen og vælge et andet pengeinstitut, hvis de er utilfredse med udviklingen.«

Aftale skal genforhandles

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ministeren for by, bolig og landdistrikter, Carsten Hansen (S), men Socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht, har tidligere meldt ud, at han er fortørnet over, at Danske Bank overlader de svage kunder til Post Danmark.

Kunderne kan nemlig stadig ordne deres bankforretninger på det lokale posthus, men den mulighed kan ophøre ved årsskiftet, hvis ikke Danske Bank og Post Danmark kan blive enige om at forlænge den aftale, som siden 1991 har gjort det muligt for kunderne at bruge posthuset som bankfilial. Aftalen mellem Danske Bank og Post Danmark udløber 31. december 2013, men parterne mødes i næste uge, hvor de skal forsøge at nå til enighed om en ny aftale.

Hvis det ender med, at Danske Bank ikke længere vil stille et betalingssystem til rådighed for posthusene, tyder det på, at danskerne må vinke farvel til muligheden for at betale regninger på posthuset.

Berlingske Business har talt med en række af landets øvrige banker, som enten afviser, at de har lyst til at overtage Danske Banks aftale med Post Danmark, eller ikke har taget stilling til spørgsmålet.

»Vi har ingen interesse i at lave en tilsvarende aftale med Post Danmark, fordi vi i forvejen har kasser i alle vores afdelinger,« siger Jørgen Christensen, direktør i Jyske Bank.