For år tilbage var det nok de færreste, der forbandt Danmark med produktion af whisky i verdensklasse eller spåede en international prisregn over danskproduceret gin og rom.
Men de seneste fem år har dansk spiritus været på en imponerende vækstrejse, hvor kunderne har revet varerne ned fra hylderne hos småproducenterne.
Fra 2012 til 2017 er bruttoresultatet vokset fra knap 20 millioner kroner til knap 55 millioner kroner, viser en gennemgang af ti af de største småproducenter af spiritus, som Berlingske Business Research har foretaget.
Hos Stauning Whisky lider man under eller nyder – alt efter øjnene, der ser – kronisk udsolgt på firmaets produkter.
»Vi har ikke haft et egentligt julesalg forstået på den måde, at alt er udsolgt – hele tiden,« siger Alex Munch, medstifter af selskabet, der for to år siden fik en investering på 100 millioner kroner fra spritgiganten Diageo (Johnnie Walker, Captain Morgan og Smirnoff).
Henrik Elsner står bag destilleriet Stone Grange Craft Distillery i Nordsjælland og har succes med at producere premium gin af mærket Elg Gin. Han melder om stor udenlandsk interesse for sit produkt og forbereder forretningen på at kunne øge eksporten.
»Min ambition er, at vi skal vokse og sælge mere gin. Vi skal eksportere, så meget vi kan,« siger han.
I år venter Henrik Elsner en omsætning på omkring fem millioner kroner. I dag eksporteres 20 procent af salget – hovedparten til England og Tyskland.
Arbejdspladser falder på et tørt sted
Ifølge Dansk Erhverv sælger destillerierne 88 procent af varerne i Danmark, mens de resterende 12 procent eksporteres.
Den store interesse for dansk spiritus udløser ikke bare vækst – det er også en rentabel forretning. Siden 2012 er driftsresultatet således firedoblet til godt 17 millioner kroner i 2016, viser Berlingskes gennemgang af selskaberne.
Fremgangen viser sig også i en rapport om spiritusproducenterne, som Vin og Spiritus Organisationen i Danmark har udgivet i år.
På tre år er totalomsætningen steget med 60 procent, og forventningen til den fremtidige totalomsætning kravler forbi en halv milliard inden 2025 ifølge rapporten, der baserer sig på en spørgskemaundersøgelse blandt producenterne.
I samme periode forventer selskaberne markant vækst i beskæftigelsen til dele af landet, der hungrer efter arbejdspladser, påpeger formand i Vin og Spiritus Organisationen i Danmark (VSOD) Michael Holm.
»Det er jo arbejdspladser, der i sidste ende bliver skabt, og i mange tilfælde er det faktisk arbejdspladser ude i områder, hvor de falder på et tørt sted. Jeg er ikke i tvivl om, at der kan være et væksteventyr her,« udtaler han i rapporten fra Dansk Erhverv.
Også i VisitDenmark ser man store muligheder i de danske destillerier, forklarer analysechef Helle Damkjær. Det skyldes, at de i stigende grad lokker turister til og kan bruges som markedsføring af Danmark som en nation med en stolt tradition inden for gastronomi.
»Producenter som Stauning Whisky og Thy Whisky er med til at styrke den lokale turistoplevelse ude på destinationerne,« siger hun til Berlingske Business og hæfter sig ved, at firmaerne har en »vedkommende fortælling«, der tiltrækker både lokale beboere og internationale gæster.
»Lokalt producerede fødevarer og gastronomi er en af de danske styrkepositioner, som vi markedsfører Danmark på internationalt,« siger Helle Damkjær.
Ifølge VisitDenmark viser organisationens undersøgelser, at gastronomi og lokale fødevarer er centrale rejsemotiver blandt udenlandske gæster i Danmark.
I dag og de kommende dage besøger Berlingske Business tre danske destillerier og fortæller historien om det danske spirituseventyr.