Dansk kritik: Coca Cola vildleder og overtræder regler

Den amerikanske gigant vildleder om sine miljøbelastninger og overtræder danske og europæiske regler for markedsføring, mener Forbrugerombudsmanden.

Foto: Soe Zeya Tun.
Læs mere
Fold sammen

Coca-Cola er blandt verdens bedste til markedsføring, men den succesfulde virksomhed har mere end almindeligt svært ved at overholde de danske og europæiske markedsføringsregler, fremgår det af en ny afgørelse fra Forbrugerombudsmanden.

Afgørelsen indeholder ni kritikpunkter: Coca-Cola vildleder forbrugerne, fremsætter udokumenterede påstande og undlader i nogle tilfælde at rette ind, når de bliver gjort opmærksom på overtrædelser.

»Forbrugerne skal kunne stole på de grønne budskaber, som virksomheder kommer med. Dokumentationen skal være i orden,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Berlingske.

Sodavandskæmpen udså sig i 2009 FNs Klimatopmøde i København til at fortælle omverdenen, at den er miljøvenlig. Lige siden har giganten reklameret med, at produktionen af den verdenskendte plastflaske er ændret, hvilket har mindsket CO2-forbrug og forurening. Men påstanden mangler tilstrækkelig dokumentation.

»En sådan angivelse skal kunne dokumenteres, og hvis den fortsat ikke kan det, må den fjernes fra hjemmesiden,« skriver Forbrugerombudsmanden til Coca-Cola, der har valgt ikke at efterkomme irettesættelsen.

Coca-Cola har i stedet lovet en såkaldt livscyklusanalyse af plastflaskens aftryk på miljøet. Analysen skulle være færdig i 2011, men er aldrig blevet gennemført og offentliggjort. I stedet har Coca-Cola henvist til to professorers udsagn som dokumentation, men det kan »ikke erstatte« livscyklusanalysen, skriver Forbrugerombudsmanden.

På andre områder erkender Coca-Cola brud på reglerne, men selskabet ønsker ikke at lade sig interviewe om afgørelsen, som den modtog for to uger siden: »Vi vil nu give os tid til at vurdere, hvilke konsekvenser vi vil drage af afgørelsen,« skriver kommunikationsdirektør Mikael Bonde-Nielsen i en e-mail.

Kritikken af den amerikanske mastodont bliver modtaget med tilfredshed.

»For at sige det ligeud, har selskabet i denne kampagne forbrudt sig mod stort set alle punkter formuleret om god markedsføringsskik,« siger Kristian Jørgensen fra foreningen Verdens Skove, som står bag anmeldelsen af Coca-Cola.