Hvis Danmark ikke skal tabe yderligere skridt i et globalt digitalt kapløb, skal der skrues op for digitaliseringen i Danmark.
Det er udgangspunktet for en ny stor digital vækstplan, som regeringen præsenterede officielt tirsdag. Der er tale om 38 initiativer, som i grove træk sigter mod at løfte de digitale kompetencer i dansk erhvervsliv, men også helt ned på folkeskoleniveau, hvor både lærere og elever skal klædes på til en digital virkelighed.
»Regeringen ønsker, at Danmark skal være en digital frontløber, hvor alle danskere får del i digitaliseringens gevinster,« lyder mantraet fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).
Udspillet kommer i en tid, hvor den digitale og teknologiske udvikling går afsindigt stærkt.
Megavirksomheder som Google, Amazon og Apple breder sig konstant over nye forretningsområder, skubber til det etablerede og presser de traditionelle virksomheder.
»Der er en rivende udvikling i gang i de her år. Risikoen er, at en meget stor del af det danske erhvervsliv bliver efterladt på perronen, mens andre suser af sted i højhastighedstog,« siger ministeren.
Meget af regeringens nye digitale strategi handler om at løfte rygraden i dansk erhvervsliv i form af de små og mellemstore danske virksomheder. Det er nemlig fortsat de store danske virksomheder, der bruger flest penge på IT, viser en rundspørge fra tidligere i år foretaget af DI. To ud af tre store virksomheder med over 100 ansatte planlægger at investere i IT, mens det kun gælder for 45 pct. af de små og mellemstore virksomheder.
En milliard frem til 2025
Der afsættes i alt en mia. kr. til initiativerne frem mod 2025. Erhvervsministeriet kalder den afsatte pulje for »fødselshjælp«. Derfor vil der også være privat medfinansiering til flere af initiativerne. En række fonde og erhvervsorganisationer vil støtte initiativerne økonomisk.
Digitaliseringsmilliarden vækker glæde i erhvervsorganisationen DI.
»Vores virksomheder leder med lys og lygte efter medarbejdere med digitale kompetencer. Hvis de ikke kan finde dem, vil det koste både virksomhederne og Danmark dyrt. Derfor skal vi alle blive dygtigere digitalt - fra første skoledag til sidste dag på arbejdsmarkedet. De, der vinder de digitale talenter, har en god chance for at vinde den digitale fremtid,« siger adm. direktør Karsten Dybvad fra DI.
Strategien for Danmarks digitale vækst er blandt andet baseret på anbefalinger fra regeringens nedsatte Digitalt Vækstpanel fra maj 2017 samt input fra regeringens Disruptionråd.
Jan Damsgaard, der er institutleder og professor ved Institut for Digitalisering på CBS, var medlem af Disruptionsrådet og glæder sig over, at der nu kommer en strategi ud af rådets arbejde, og at den sigter så bredt.
»Den her strategi kommer til at berøre rigtigt mange. Den sender et klart signal om, at det her er noget, regeringen vil,« siger han.
Han er ligesom Brian Mikkelsen smerteligt opmærksom på de udfordringer, som særligt mindre danske virksomheder står over for. Men han tror på, at en ekstra indsats nu kan være med til at forbedre deres muligheder.
Størrelse betyder mindre
»Størrelse er ikke nødvendigvis vigtig i femtiden, da det kommer til at handle om at indgå i et system. Og der står danske virksomheder godt, hvis de forstår at rykke,« forklarer han.
Han peger på, at der var 35 virksomheder med til at bygge Apples banebrydende mobiltelefon iPhone, men 500.000 med til at proppe indhold ind i Apples salgsplatform for småprogrammer, App Store.
Også Lars Kejser, der er direktør for IT-virksomheden Episerver, medlem af Dansk Industris E-handelsudvalg og en flittig debattør om digitalisering, glæder sig over, at der langt om længe er kommet en omfattende strategi på det her område.
»Den her strategi adresserer en større forståelse for IT og teknologisk viden. Det er meget vigtigt,« siger han, men peger dog på, at mindre og mellemstore danske virksomheder også skal bruge direkte investeringer og adgang til udenlandsk arbejdskraft, hvis de skal med på det digitale tog.
