Dansk eksport til Kina i rekord trods lavere vækst

Det er nærmest aldrig gået hurtigere fremad for den danske vareeksport til Kina end i 2015, og fra dansk side ses der gode muligheder i omstillingen af Kinas økonomi mod mere forbrug.

Foto: STR.
Læs mere
Fold sammen

Kina er blevet verdens fabrik. Sådan har beskrivelsen af det folkerige land i Asien længe lydt, men om ikke alt for længe vil det måske være mere korrekt at sige: Kina er verdens indkøbscenter. I hvert fald er Kina med syvmileskridt i færd med at omstille sin økonomi væk fra produktion og hen mod forbrug, hvor de bedre og bedre stillede kinesiske forbrugere skal drive økonomien videre.

»Den helt store fremtid for danske virksomheder i Kina er at gå ud og få en bid af det kinesiske hjemmemarked, for det vil blive ved med at vokse. Hvis man bare kan få en eller to procent, så vil det være en kæmpe­gevinst for virksomheden,« siger formanden for Danish-Chinese Business Forum, Thorkil K. Christensen.

Eksporten stiger

Det kan næppe komme som nogen over­raskelse, at den danske eksport til Kina er steget ganske hurtigt de senere år. Det kan dårligt være anderledes, når et så stort land som Kina leverer væksttal på over ti procent det ene år efter det andet. Kina er stadig en væksthistorie, men ikke i lige så høj grad som tidligere. I 2016 og 2017 vil væksten formentlig ligge på omkring 6,5 procent, men det lader ikke til at være et handicap for den danske eksport. Således var 2015 et stærkt vækstår i den danske eksport til Kina, der steg med omkring 20 procent.

»Kina er ikke blevet et mindre interessant marked, selv om der har været uro om økonomien. Omstillingen i Kina mod det hjemlige marked ændrer nogle af mulighederne, der er i Kina: Væksten i investeringerne og byggeriet er ikke, som den har været tidligere, men der er et voksende forbrug i husholdningerne,« siger seniorchefkonsulent hos DI, Allan Sørensen.

»Væksten er måske for nedadgående, men man skal huske på, hvor meget Kina er vokset, så i kroner og øre vokser Kinas økonomi mindst lige så meget, som den gjorde før. Levestandarten blandt de rigeste ti procent er også på højde med Europa, og her er der altså tale om 130 mio. mennesker.«

Bare kom afsted

Selv om udsigterne i Kina stadig er lyse, og selv om den nylige uro omkring landet er faldet mere til ro, kan man ikke bare valse ind på Den Himmelske Freds Plads og etablere forretning op. Det kræver forberedelse, formaner Thorkil K. Christensen, der som mangeårig leder i Novo-familien var med til at gøre nogle af de første danske erfaringer i det reformerede Kina.

»Man skal tænke sig godt om og vurdere, om man har noget at tilbyde. Det er befordrende, hvis man er inden for et område, som kineserne allerede forbinder med Danmark. For Danmark er et godt varemærke. Husk på, at kineserne kender H.C. Andersen bedre, end vores egne børn gør det,« siger Thorkil K. Christensen, der slutter interviewet af med en opfordring til dansk erhvervsliv:

»Man skal ikke være nervøs. Kridt skoene og kom afsted. Men husk at være forberedt. Der er mange, der bare tager derud, og så kommer man tilbage med halen mellem benene, og det skyldes mangel på forberedelse.«